Leder i Norges Blindeforbund Terje Andrè Olsen vil ha elsparkesyklene vekk fra fortauene.

Nye regler for elsparkesyklene om tre uker, men både Trygg Trafikk og Blindeforbundet ønsker strengere krav

– Elsparkesykler er ikke nødvendig for å få et samfunn til å fungere. Fortau er etablert for gående, og gående er en sårbar trafikantgruppe som består av barn og eldre, svaksynte, blinde eller mennesker med andre funksjonsnedsettelser, sier leder i Norges Blindeforbund.

Publisert

Mandag offentliggjorde Samferdselsdepartementet de nye og strengere reglene for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy.

– Selv om vi er glade for å se at det nå kommer på plass skjerpet regulering av disse kjøretøyene, så skulle vi gjerne sett at det hadde blitt regulert enda strengere. Ser vi til andre land i Europa er det i mange tilfeller strengere regulering sammenlignet med Norge, sier Ann-Helen Hansen kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

Fra 15. juni er det disse reglene som gjelder:

  • 12 års aldersgrense
  • Hjelmpåbud for barn under 15 år
  • Promillegrense på 0,2
  • Omklassifisering til liten elektrisk motorvogn
  • Formildende regler for tap av førerrett ved kjøring i ruspåvirket tilstand

Forbud på fortau og 16-årsgrense

Trygg Trafikk ønsker følgende:

  • Hjelmpåbud for alle, siden hodeskader utgjør en stor andel av de mest alvorlige skadene. Et hjelmpåbud vil kunne ha stor effekt på denne gruppen.
  • Forbud mot bruk på fortau, siden gående er den mest sårbare trafikantgruppen og må sikres bedre vern.
  • 16 års aldersgrense - vi mener at aldersgrensen bør økes fra 12 til 16 år. Det er 5-7 ganger høyere risiko for å bli skadet på elsparkesykkel sammenlignet med vanlig sykkel

– Etter hvert som vi har blitt bedre kjent med bruken og skadepotensialet ved disse kjøretøyene har vi etterlyst ytterligere strengere regulering av disse, erkjenner Hansen.

Ser vi til andre land i Europa har det kommet på plass strengere regulering sammenlignet med Norge, ifølge Trygg Trafikk.

Ikke nødvendig kjøretøy

Også Blindeforbundet frykter for fotgjengernes sikkerhet, siden de nye reglene fortsatt tillater elsparkesykler på fortau. Argumentet for dette er at det er for farlig for elsparkesyklene å være ute i trafikken.

– Hvis det er så farlig at de ikke kan brukes i trafikken, så mener vi at elsparkesykler ikke er nødvendig for å få et samfunn til å fungere. Fortau er etablert og ment for gående. Gående er en sårbar trafikantgruppe som består av barn og eldre, svaksynte, blinde eller mennesker med andre funksjonsnedsettelser, sier leder i Norges Blindeforbund Terje André Olsen.

Mange er utrygge

Han mener erfaring har vist at svært mange brukere av elsparkesykler bryter gjeldende regler for avstand og fart på fortau, og at de parkerer motorvognen i veien for gående. Mange gående rapporterer om utrygghet, nestenulykker og påkjørsler som fører til skader, selv om disse sjelden registreres i trafikkulykkesstatistikken.

Ikke bare kan du skade andre og deg selv når du kjører i påvirket tilstand, men du risikerer også å miste lappen på bil, med de nye reglene.

– Dette er ikke akseptabelt, og gående må sikres bedre vern gjennom innføring av et forbud mot bruk av liten motorvogn på fortau. Vi er veldig glade for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier at han fortsatt er i tenkeboksen og ikke avviser å forby elsparkesykler på fortau, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS