Etter at postkontoret på Grünerløkka stengte i slutten av oktober, er et par postkasser eneste tilbud til beboerne sentralt i bydelen. � Posten burde finne noe bedre, mener Venstre-politiker Anita Wold. Foto: Christian Boger
Folk på Grünerløkka må hente julegavene på Carl Berner eller Rodeløkka. Posten ønsker tips om lokaler sentralt på Løkka
Etter at postkontoret i Markveien måtte stenge dørene i oktober, er julegavehenting blitt en utfordring for beboere sentralt på Løkka. � Vi vil gjerne ha hjelp til å finne nye lokaler, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff.
Førjulstiden er en høysesong for henting og sending av julegaver, julebrev og julekort. For innbyggerne på Grünerløkka, kan årets julepost by på nye utfordringer.
Etter at postkontoret i Markveien ble lagt ned i slutten av oktober, må innbyggerne sentralt på Løkka, nå hente sine pakker på Carl Berner eller Rodeløkka.
— For dem som bor sentralt på Løkka, er det utrolig lite hensiktsmessig å måtte dra til Carl Berner eller Rodeløkka for å få sendt eller mottatt pakker. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke Posten har klart å finne et alternativ i nærheten, sier bydelspolitiker og Løkka-beboer Anita Wold til VårtOslo.
Venstre-politikeren mener løsningen Posten har funnet er veldig lite kundevennlig. Både med tanke på reisevei og tilgjengelighet.
— For dem som bor sentralt i bydelen, er det ikke så lett å komme seg til Carl Berner og Rodeløkka uten å bruke kollektivtransport. Og den transporten er gjerne, og da spesielt i rushet, så overfylt at det er vanskelig å få med seg større kolli, som pakker, mener hun.
Wold synes det er merkelig at Posten ikke har klart å finne et erstatningssted for postkontoret i nærområdet.
— Se på konkurrenten Postnord, de har fire utleveringssteder innen kort avstand fra det gamle postkontoret. Da burde det også være mulig for Posten å finne en løsning, mener Wold.
Ber Posten gå en ekstra runde
Det er ikke bare Wold som reagerer på nedleggelsen av postkontoret og de manglende alternativene fra Posten. I siste bydelsutvalgsmøte vedtok en enstemmig politikerforsamling i bydelen å be Posten om å gå en ny runde og finne en bedre løsning for beboerne i nedre deler av bydelen.
— Jeg håper vi kan få til for eksempel en post i butikk slik at posthverdagen for beboerne ikke trenger å bli så utfordrende som nå, sier Anita Wold.
Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, forteller til VårtOslo at kontoret i Markveien ble lagt ned på grunn av at eieren av senteret i Markveien sa opp leiekontrakten de hadde. Posten har etter dette sett på flere alternative lokaler for et postkontor, men har ikke funnet noe egnet sted. Det gjelder både lokalisering og kostnader.
— Vi har seks utleveringssteder rundt Grünerløkka, men har per i dag ikke lykkes å finne drivere mer sentralt, rundt for eksempel Markveien, forklarer pressesjefen.
Nå er han svært interessert i å komme i kontakt med noen som kan ha tips om steder Posten kan etablere seg.
— Vi har over flere år undersøkt ulike muligheter i området, uten hell. Dersom det finnes næringsdrivende med litt ekstra plass, er vi interessert i å komme kontakt med dem med tanke på å bli utleveringssted. Erfaringsmessig er det attraktivt å være hentested for Posten, men det krever jo litt plass, sier Eckhoff.
Populær hjemmelevering
For dem som etter hvert frykter problemer og slit med å få tilsendte julegaver i hus, kan Eckhoff friste med levering hjem på døra.
— Posten kan levere hjem, og det er en trend som blir stadig mer populær med økende netthandel. Har du lastet ned Posten-appen, kan du enkelt bestille hjemlevering når pakken er på vei. Mange nettbutikker tilbyr også dette alternativet i handlevogna når du bestiller varer i en nettbutikk, forteller han.