DEBATT:

Heimstaden AS fjernet banneret fra den private utleierens balkong.

- Heimstaden burde beklage til leietakerne, gi dem banneret tilbake og redusere husleien

— Et samfunn uten levende debatter er ikke et velfungerende samfunn. Man skulle tro boligen man bor i er et sted der man kan velge å ytre seg også mot gateplan. Men ikke i Heimstadens Oslo, sier Andreas Sjalg Unneland (SV).

Publisert

Leieprisene i Oslo har skutt i været. Snittprisen for å leie en bolig i Oslo ligger nå på 13.430 kroner per måned. Det er fem prosent høyere enn i tilsvarende måned i fjor. Da er det kanskje ikke så rart at kampanjen Reduser husleia stadig får økt tilslutning.

Men det tok ikke mer enn et døgn fra noen beboere i en leiebolig i Oslo eid av boliggiganten Heimstaden AS fikk fjernet et banner med budskapet «reduser husleia».

Det er forkastelig og en smålig handling av Heimstaden AS og viser hvordan maktrelasjonen mellom huseier og leier egentlig er.

— Er det ikke lov å ytre seg om høy husleie?

Det er ikke unormalt at folk bruker balkongen sin for å ytre en mening som å heise et flagg eller en banner. Jeg har vanskelig for å tro at Heimstaden hadde reagert like raskt eller i det hele tatt om det hadde hengt et Vålerenga flagg fra den samme balkongen.

Kjernen av ytringsfriheten handler om å verne personers ytringer mot inngrep fra staten. Men et annet viktig aspekt er at alle i samfunnet har arenaer der de kan ytre seg og at det tilrettelegges for frie ytringer.

Et samfunn uten levende debatter er ikke et velfungerende samfunn. Man skulle tro boligen man bor i er et sted der man kan velge å ytre seg også mot gateplan. Men ikke i Heimstadens Oslo.

Problematisk å oppsøke andres balkong

Begrunnelsen fra Heimstaden er at det står i kontrakten at «parabolantenner og lignende» ikke kan henges på brannbalkongen. Du skal ha en ganske fri tolkning av lignende for å si at et tøystykke med en ytring og en parabol er det samme.

Det er også problematisk at huseier gikk til skrittet å fysisk fjerne dette uten å varsle beboerne og det kan stilles store spørsmål med hvordan de fikk adkomst til brannbalkongen. Det finnes ingen dører ut dit.

Hvilken leilighet har de tatt seg gjennom for å nå balkongen? Naboens? Leirens leilighet? Eller har de brukt heisekran? Uansett skulle de respektert ytringen og i hvert fall kontaktet leietakerne om de mente det ikke var i tråd med reglementet.

Et «omtenksomt» utleieselskap burde tåle kritikk

Heimstaden AS er et utleieselskap som har driftsinntekter i Norge på nærmere 1 milliard kroner i året, og er en av Nordens største boligeiendomsselskaper. På sin egen nettside omtaler de seg som «omtenksom» og «autentisk» fordi de «bryr seg om og respekterer» kunder og er «ærlige, troverdige og transparente».

Man kan spørre seg hvor lang den omtenksomheten og de autentiske verdiene egentlig strekker seg når de tydeligvis er redd for et budskap om at de skal redusere husleien? Fasaden av fine ord fikk seg også en sprekk i fjor da Heimstaden fikk overtredelsesgebyr fra Forbrukertilsynet for villedende markedsføring.

Vi kan styrke ytringsfriheten til dem som varsler

Det er dessverre et gjentagende problem at leietakere som varsler om uregelmessigheter ved boligen eller klager på utleier risikerer å bli kastet ut bak proforma forklaringer som at det plutselig skal pusses opp.

For å sikre ytringsfriheten til dem som varsler må det innføres krav om at varslere som blir kasta ut av leilighetene pga ulovligheter eller uholdbare forhold får ny kontrakt på nytt sted til samme vilkår.

I tillegg må det rettes søkelys på aktører som Heimstaden og andre boligprofitører som angriper ytringer fra leietakere. Her burde Heimstaden beklage til leietakerne, gi dem banneret tilbake og redusere husleien sin. Det ville vært å være «omtenksom og autentisk».

Powered by Labrador CMS