Man kunne kanskje tro at 17. mai-pynten var på vei opp
allerede på Oslo City med røde, hvite og blå ballonger dandert i klynger, hengende
fra rekkverket i flere etasjer.
Feststemning er det så visst, men fargevalget er denne
gangen til ære for fotballklubben med tilnavn «Oslos stolthet».
Det er de blå
ballongene som er i overtall, og denne lørdagen, den 13. april, forlater blåtrøyene
gressmatta for å innta kjøpesenteret.
Liv og røre
Vålerenga har nemlig såkalt «take over» på Oslo City der
klubben «tar over» kjøpesenteret store deler av dagen.
Annonse
Dette gjennom å fylle
kjøpesenteret med liv og røre, slik de også gjorde i fjor.
– Dette er en del av
Engaland-prosjektet vårt for å nå ut til barn og unge. Vi har mye fokus på
Østblokka og supporterne våre, og gjennom Engaland ønsker vi rett og slett å
rekruttere flere unge til å følge oss og være synlig der folk er, forteller medie- og
kommunikasjonssjef Tina Wulf i Vålerenga Fotball Elite til VårtOslo.
– Forventningene til arrangementet er høye, og vi
både tror og håper det kommer mye folk. Vi har mange fantastiske
samarbeidspartnere med på laget denne dagen og er sikre på at vi skal levere et
flott Engaland på Oslo City, utdyper hun.
Samler inn fotballsko
Foruten ballonger og VIF-reklame,
har en stor gjennomsiktig boks fått plass på kjøpesenteret.
Vålerengas
Jacob Dicko Eng og
Omar Bully Drammeh stilte tidligere denne uka villig opp for å demonstrere
bruken ved å putte på noen par med fotballsko.
Boksen skal nemlig, om initiativtakerne får det som de ønsker, fylles opp av fotballsko til barn og unge i lavinntektsfamilier.
– Skoinnsamlingen er et samarbeid
med Oslo City, der vi ønsker fotballsko i alle størrelser. Det er mange barn og
unge som ikke har råd til å kjøpe sko, og gjennom Stiftelsen Vålerenga Fotball
Samfunn skal vi dele ut alt vi får inn til noen som trenger det, fortsetter
Wulf som oppfordrer de som har mulighet om å rydde i skohyllene.
Unge fotballhåp har lørdag
muligheten til å møte sine helter.
Fra herrelaget stiller Storm
Strand-Kolbjørnsen, Magnus Bech Riisnæs, Aleksander Hammer Kjelsen og Mees
Rijks, mens Mawa Sessay og Selma Pettersen blir å se fra damelaget. I tillegg
kommer det representanter fra Gatelaget.
Komiker og skuespiller Arman Surizehi, kjent for blant annet «The Arman Show», skal lede fotballklubbens dag på
kjøpesenteret der det blant annet loves sceneshow og underholdning.
På ettermiddagen skal fotballklubbens
hymne «Vålerenga kjerke» gjalle inne på kjøpesenteret, ledet an av Bjøsen
Valsemølles Trond Ingebretsen, godt hjulpet av Vålerenga barnekor.
Vålerenga Fotball Elites medie- og kommunikasjonssjef
opplyser at rett i overkant av 4000 sesongkort er solgt.
Mens kvinnelaget gikk til topps i
Toppserien, ble herrelaget henvist til 1. divisjon og rykket ned fra
Eliteserien sist sesong.
Støtten fra hjemmefansen har likevel
vært fullt tilstedeværende.
Stor støtte etter nedrykket
– Nøyaktig 24
timer etter at vi åpnet sesongkortsalget for 2024, hadde vi solgt totalt 955
sesongkort, inkludert abonnementene som ruller og går. Enkeltkjøpene har økt
fra 223 til 390 fra i fjor til i år på samme tidspunkt, kunne kommersiell leder
Andreas Aalbu i Vålerenga Fotball AS opplyse til VårtOslo i starten av
desember.
– Responsen fra
supporterne har vært meget bra, og det er vi evig takknemlige for. Tallene over
viser nettopp det – at de ikke har vendt oss ryggen, men ønsker å snu dette
sammen med oss, fortsatte han.
2500 solgte ved
nyttår
Like før
nyttårsskiftet var antallet solgte sesongkort økt til 2500 kun til
privatpersoner.
Totalt var 1700 solgt på Østblokka og lå langt foran skjema
sett ut fra forrige sesongs totaltall for Østblokka på 1757.
– Rett og slett
imponerende å se hvordan supporterne våre mobiliserer og ønsker å bli med å
gjenreise klubben, mente Aalbu.
På søndag tar Vålerengas herrer imot
bærumsklubben Stabæk på hjemmebane på Intility Arena.
Neste lørdag, den 20. april, er det
duket for realt Oslo-derby når Vålerenga og Lyn møtes til utsolgt rivaloppgjør
på Ullevaal Stadion.
Under denne lørdagens «take over» på
Oslo City åpner Vålerengasjappa en pop-up-butikk for anledningen for å selge
eksklusiv derbymerch, drakter og skjerf i et begrenset antall.