Kjøpesenteret ligger sentralt plassert i sentrum ikke langt unna Jernbanetorget.

«Tar over» Oslo City: – Vil være synlig

I løpet av uka har endringer kommet til syne på kjøpesenteret i sentrum.

Publisert

Man kunne kanskje tro at 17. mai-pynten var på vei opp allerede på Oslo City med røde, hvite og blå ballonger dandert i klynger, hengende fra rekkverket i flere etasjer.

Feststemning er det så visst, men fargevalget er denne gangen til ære for fotballklubben med tilnavn «Oslos stolthet». 

Det er de blå ballongene som er i overtall, og denne lørdagen, den 13. april, forlater blåtrøyene gressmatta for å innta kjøpesenteret.

Ballongpynt i blått, hvitt og rødt kom opp tidligere denne uka.

Liv og røre

Vålerenga har nemlig såkalt «take over» på Oslo City der klubben «tar over» kjøpesenteret store deler av dagen. 

Dette gjennom å fylle kjøpesenteret med liv og røre, slik de også gjorde i fjor.

– Dette er en del av Engaland-prosjektet vårt for å nå ut til barn og unge. Vi har mye fokus på Østblokka og supporterne våre, og gjennom Engaland ønsker vi rett og slett å rekruttere flere unge til å følge oss og være synlig der folk er, forteller medie- og kommunikasjonssjef Tina Wulf i Vålerenga Fotball Elite til VårtOslo.

– Forventningene til arrangementet er høye, og vi både tror og håper det kommer mye folk. Vi har mange fantastiske samarbeidspartnere med på laget denne dagen og er sikre på at vi skal levere et flott Engaland på Oslo City, utdyper hun.

VIF «tar over» Oslo City denne lørdagen.

Samler inn fotballsko

Foruten ballonger og VIF-reklame, har en stor gjennomsiktig boks fått plass på kjøpesenteret.

Vålerengas Jacob Dicko Eng og Omar Bully Drammeh stilte tidligere denne uka villig opp for å demonstrere bruken ved å putte på noen par med fotballsko.

Spillerne Jacob Dicko Eng (t.v.) og Omar Bully Drammeh demonstrerer hvordan det skal gjøres ved fotballklubben og kjøpesenterets felles donasjonsboks for fotballsko som skal gå til barn og unge i lavinntektsfamilier.

Boksen skal nemlig, om initiativtakerne får det som de ønsker, fylles opp av fotballsko til barn og unge i lavinntektsfamilier.

– Skoinnsamlingen er et samarbeid med Oslo City, der vi ønsker fotballsko i alle størrelser. Det er mange barn og unge som ikke har råd til å kjøpe sko, og gjennom Stiftelsen Vålerenga Fotball Samfunn skal vi dele ut alt vi får inn til noen som trenger det, fortsetter Wulf som oppfordrer de som har mulighet om å rydde i skohyllene.

Unge fotballhåp har lørdag muligheten til å møte sine helter. 

«Vålerenga kjerke» blir å høre inne på et VIF-pyntet kjøpesenter.

Fra herrelaget stiller Storm Strand-Kolbjørnsen, Magnus Bech Riisnæs, Aleksander Hammer Kjelsen og Mees Rijks, mens Mawa Sessay og Selma Pettersen blir å se fra damelaget. I tillegg kommer det representanter fra Gatelaget

Skal gjalle

Komiker og skuespiller Arman Surizehi, kjent for blant annet «The Arman Show», skal lede fotballklubbens dag på kjøpesenteret der det blant annet loves sceneshow og underholdning.

På ettermiddagen skal fotballklubbens hymne «Vålerenga kjerke» gjalle inne på kjøpesenteret, ledet an av Bjøsen Valsemølles Trond Ingebretsen, godt hjulpet av Vålerenga barnekor.

4000 sesongkort

Vålerenga Fotball Elites medie- og kommunikasjonssjef opplyser at rett i overkant av 4000 sesongkort er solgt.

Mens kvinnelaget gikk til topps i Toppserien, ble herrelaget henvist til 1. divisjon og rykket ned fra Eliteserien sist sesong.

Støtten fra hjemmefansen har likevel vært fullt tilstedeværende.

Stor støtte etter nedrykket

– Nøyaktig 24 timer etter at vi åpnet sesongkortsalget for 2024, hadde vi solgt totalt 955 sesongkort, inkludert abonnementene som ruller og går. Enkeltkjøpene har økt fra 223 til 390 fra i fjor til i år på samme tidspunkt, kunne kommersiell leder Andreas Aalbu i Vålerenga Fotball AS opplyse til VårtOslo i starten av desember.

– Responsen fra supporterne har vært meget bra, og det er vi evig takknemlige for. Tallene over viser nettopp det – at de ikke har vendt oss ryggen, men ønsker å snu dette sammen med oss, fortsatte han.

Det blir full fotballfest inne på Oslo City lørdag.

2500 solgte ved nyttår

Like før nyttårsskiftet var antallet solgte sesongkort økt til 2500 kun til privatpersoner.

Totalt var 1700 solgt på Østblokka og lå langt foran skjema sett ut fra forrige sesongs totaltall for Østblokka på 1757.

– Rett og slett imponerende å se hvordan supporterne våre mobiliserer og ønsker å bli med å gjenreise klubben, mente Aalbu.

Bærumsgjest og Oslo-derby

På søndag tar Vålerengas herrer imot bærumsklubben Stabæk på hjemmebane på Intility Arena.

Neste lørdag, den 20. april, er det duket for realt Oslo-derby når Vålerenga og Lyn møtes til utsolgt rivaloppgjør på Ullevaal Stadion.

Under denne lørdagens «take over» på Oslo City åpner Vålerengasjappa en pop-up-butikk for anledningen for å selge eksklusiv derbymerch, drakter og skjerf i et begrenset antall.





Powered by Labrador CMS