Lan Marie flankert av kaptein Morten Berg nede i maskinrommet. Foto: André Kjernsli
Lan Marie flankert av kaptein Morten Berg nede i maskinrommet. Foto: André Kjernsli

Til neste år skal Kongen, Prinsen og Prinsessen, altså Nesoddbåtene, elektrifiseres. Da blir de utslippsfrie

De tre Nesoddbåtene vil bli bygget om og utstyrt med store batteribanker, slik at driften blir helelektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Båtene vil hurtiglades fra land via en ladeplugg i havna på Aker brygge. Det er beregnet at båtene skal lade i 8-9 minutter, og det skal sikre elektrisk drift gjennom hele dagen. Båtene har biodieselaggregater som reserveløsning.

Nede i maskinrommet treffer vi han som vanligvis oppholder seg på brua, kaptein Morten Berg. Han forventer ikke de helt store endringen i sin hverdag etter omleggingen. – Det vil i prinsippet bli som nå, bortsett fra at motorstøyen blir borte, sier han

Byråden serverer boller

Det er god stemning om bord, og ekstra hyggelig er det nok at Lan Marie Nguyen Berg serverer boller når båten ankommer Aker Brygge.

Byråd Lan Marie Nguyen Berg delte ut boller til de reisende. Foto: André Kjernsli
Byråd Lan Marie Nguyen Berg delte ut boller til de reisende. Foto: André Kjernsli

– Elektrisk drift av Nesoddbåtene er et viktig og synlig skritt i retning av helt utslippsfri kollektivtrafikk. Det blir ikke minst flott for de 2,7 millioner reisende med Nesoddbåtene som får utslippsfri og enda mer stillegående transport til jobb og fritidsaktiviteter. Klimapolitikken handler om at vi gjør alt vi kan for å fjerne klimautslippene i byen vår, og samtidig skape klimaløsninger som kan eksporteres og tas i bruk av andre, sier hun.

En gave til innbyggerne

Oslofjorden viser seg ikke fra sin mest idylliske side denne dagen. Det regner og blåser i kast, men dette ser ikke ut til å prege de faste passasjerene noe.

Kaptein Morten Berg i passiar med noen av de mange reisende. Foto: André Kjernsli
Kaptein Morten Berg i passiar med noen av de mange reisende. Foto: André Kjernsli

– Det blir en gave til innbyggerne å kunne tilby dem elektriske båter og flere elektriske busser i gatene allerede til neste år, når Oslo er miljøhovedstad, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.