Butikksjef hos Dapper, Anders Mageli (med kaffe i hånda), snakker med medeier og innkjøper Erlend Simensen.

Ingen fest i baren til Dapper på Løkka. Har likevel varmet med støtte fra kundene

– Under krisa har jeg skjønt at det er mange som bryr seg om Dapper. Folk har vært mye mer åpne enn de vanligvis er og viser at de støtter butikken og har et nært forhold til konseptet og stedet. Det har vært fint.

Publisert

Gutta hos Dapper på Grünerløkka, som driver med alt fra tradisjonelt barberutstyr og frisørsalong til klær og servering, har klart å holde hjulene i gang med lojale kunder. Men det ble ikke noen fest som planlagt i baren i disse korona-tider.

Dapper flyttet til nye lokaler på Grünerløkka i oktober 2019. Erlend Simensen og Anders Mageli, sitter på hemsen og ser utover kaféen. Det er god plass i det store lokalet som, når vi besøker dem, kun har tre kaffegjester. I butikkdelen er det bare ansatte til stede – ingen kunder.

– Korona og smittevernsrestriksjonene førte til en veldig stor omveltning for oss. Her er vi normalt mange kollegaer på jobb, men det endret seg drastisk, sier butikksjef Anders Mageli, som har vært den eneste i butikken på full tid. Dapper har klart å holde dørene åpne, men med redusert åpningstid.

Dapper holder til midt på Grünerløkka, i Nordre gate.

Har holdt åpent

Det første de gjorde var å fjerne 90 prosent av alle sitteplassene. På hemsen var det planlagt langbord, men arealet benyttes nå som lager for stoler og bord. Nede står det kun igjen ett bord og fire barkrakker langs den lange baren. Anders forklarer at det er for å innfri kravene til avstand mellom kundene som kommer innom for en kaffepause.

– Vi opplever at folk har satt veldig pris på at vi holdt åpent. Vi ser slitne foreldre som kommer innom og må ha en pause. De setter seg gjerne ned med en kaffe og en bok, forteller Anders.

Kaffebaren til Dapper har holdt åpent under koronakrisen, men det har vært strenge regler for antallet gjester.

– Mange bryr seg

– Selv om man har fått inntrykk av at alle har handlet alt på nett, så har vi hatt kunder i butikken, og de har handlet. Folk kjøper fortsatt litt gaver, og det har gått en del sko og hverdagsbukser og gensere. Dessuten har det gått mindre av ekstravagante festplagg.

Kundestrømmen har også endret seg. Vi er vant til «crazy» lørdager, men den siste tiden har det vært en jevn flyt av folk gjennom hele dagen, forteller Anders.

– Under krisa har jeg skjønt at det er mange som bryr seg om Dapper. Mange som har vært mye mer åpne enn de vanligvis er og viser at de støtter butikken og har et nært forhold til konseptet og stedet. Det har vært fint. Det er gøy å drive med noe som betyr noe for andre, sier en fornøyd Anders.

Gutta selger klær, driver en frisør og selger barberutstyr.

Avgjørende med netthandel

Netthandelen har hatt en klar økning og vært avgjørende for oss i denne tiden, ifølge Erlend Simensen.

– Vi har hatt netthandel over lengre tid, og det får vi nok betalt for nå. Etablering av netthandel er dyrt og det tar lang tid å bygge en solid plattform. For oss var det helt avgjørende at vi hadde dette på plass da pandemien var et faktum. Det første vi gjorde var å tilby gratis hjemlevering, noe som nok bidro til økningen vi har hatt i nettsalget, forteller Erlend.

Han forteller videre at de hadde planer om å åpne vinbar 16. mars. Men det måtte utsettes og ble en vanskelig situasjon, blant annet fordi nye medarbeidere var lovet jobb, men i stedet ble permittert.

Klærne skal holdes rene og frie for støv.

– Vi satt og så på pressekonferansen og skjønte at her var det bare å begynne å ringe rundt. Det var vanskelig og ikke gøy for noen, innrømmer Erlend.

Frisøren måtte stenge

Selskapet driver også frisørsalongene, Pels Pels, som måtte stenge på dagen, i likhet med alle frisørsalonger over hele landet. Det innebar permitteringer av 75 prosent av de ansatte. Anders og Erlend er glade for at de har flere bein stå på i denne spesielle situasjonen: Dapper.no, Barbershop.no og den lille barber-kjeden Pels Pels.

– Omsetningsmessig har det ikke gått så galt. Mens enkelte deler av driften har hatt redusert eller ingen omsetning, har andre deler gått litt opp. Man kjøper seg kanskje en barbermaskin og litt «grooming-utstyr» for å ha hjemme, forklarer Erlend.

Lite kreativ støtteordning

Anders og Erlend har søkt om kontantstøtte fra staten, men treffer ikke helt på kriteriene.

Erlend Simensen (til h.) har vært i full jobb hele perioden.

– Vi er jo en bedrift i vekst og har akkurat åpnet nye lokaler og lagt opp til en vekst som skulle komme nå. Å sammenligne med hvordan det var på samme tid i fjor, er ikke så veldig relevant for oss, forteller Erlend.

– Pels Pels, vår frisør/barber-kjede, ble pålagt å legge helt ned. Der søkte vi og mottok 60.000 kroner. Det tilsvarer én dagsomsetning. En generøs pakke på mange måter, men for oss forsvant det inn i dragsuget. Det er ikke denne støtten som er avgjørende for om vi overlever eller ikke, forklarer Erlend.

For Dapper ville det vært bedre om de kunne beholdt de ansatte i jobb.

– Da kunne vi kanskje startet et innovasjonsprosjekt og brukt medarbeiderne til å bygge opp nettbutikken eller andre prosjekter som kan være lønnsomme på lengre sikt, sier Erlend.

PS: Serien om varehandelen og krisen ingen så komme, er laget i samarbeid med Oslo handelsstands forening.

Powered by Labrador CMS