Blakken og Ayla skal ut på tur i nabolaget på Kampen. Så lenge bondegården er uten bil må turer til skogen vente. Foto: Anders Høilund
Blakken og Ayla skal ut på tur i nabolaget på Kampen. Så lenge bondegården er uten bil må turer til skogen vente. Foto: Anders Høilund

Hestene på Kampen økologiske barnebondegård har fått penger til en utslippsfri bil. Men de fossilfrie bilene er ikke sterke nok

Det har vist seg vanskelig å finne en bil som oppfyller bydelsutvalgets krav om at bilen skal være utslippsfri, samtidig som den oppfyller Kampen økologiske barnebondegårds ønske om at den kan trekke en hestehenger med hester.

Publisert Sist oppdatert

Kampen økologiske barnebondegård har vært uten bil siden i fjor sommer. Den gamle gikk ikke gjennom EU-kontrollen, og det ble for dyrt å sette den i stand.

Det er bydel Gamle Oslo som i 25 år har drevet bondegården og gjort det til den viktige institusjonen den er i dag. Nå har bydelsutvalget i Gamle Oslo bevilget 800 000 kr til en bil for barnebondegården og Friluftssenteret Gamle Oslo (FRIGO). Betingelsen er at bilen skal være utslippsfri.

— Bydelsutvalget setter av 800.000 kroner til at FRIGO og Kampen Økologiske Barnebondegård kan kjøpe ny bil. Bilen skal være en nullutslippsbil eller basert på biodrivstoff, heter det i vedtaket.

Heidi Tønnesen, daglig leder ved Kampen økologiske barnebondegård, har hatt Blakken (31) i hele 24 år, og de er gode kollegaer. Foto: Anders Høilund
Heidi Tønnesen, daglig leder ved Kampen økologiske barnebondegård, har hatt Blakken (31) i hele 24 år, og de er gode kollegaer. Foto: Anders Høilund

— For å transportere hestene våre trenger vi en bil som kan trekke en henger på to tonn. Vi tenker derfor at løsningen må være en bil som går på biogass, sier daglig leder hos Kampen økologiske barnebondegård, Heidi Tønnesen.

Transporteres til beite og til sommerjobb

Hestene på gården transporteres til Lillehammer hver sommer. Der har de sommerjobb som ridehester i fjellet.

Kampen økologiske barnebondegård deltar også i konkurranser med hestene sine. Da reiser de så langt som til Førde på Vestlandet. På reisene drar vanligvis fem-seks personer sammen med hestene.

— Så vidt jeg vet, er siste mulighet for påfyll av biogass i Hamar, så vi har en utfordring der, sier Tønnesen.

Kjøres til Østmarka

Hestene går på beite i Østmarka, og siden de verken sykler eller tar T-banen, må de transporteres til og fra. En tur i skogen av og til står også på hestenes ønskeliste. Ikke minst nå som byggeaktivitet tett på bondegården skaper mye støy hver dag.

Svarten har lyst til å komme seg en tur i skogen, men før det. må bydelen skaffe ham transport. Foto: Anders Høilund
Svarten har lyst til å komme seg en tur i skogen, men før det. må bydelen skaffe ham transport. Foto: Anders Høilund

Det er skarp og dunkende støy som hesteører ikke er skapt for. Da hadde det vært godt med en tur i skogen til lyd av vind, og kanskje litt fuglekvitter.

Foretrekker en dieselbil

Det er fire hester som for tiden bor på Kampen. Fjordingene Viljar og Vulkan, sammen med Heidi Tønnesens egne hester; dølahesten Nordmoprinsen, eller Svarten som han gjerne kalles, og fjordingen Blakken.

— Det er veldig fint med en nullutslippsbil, og spesielt i byen, men Kampen økologiske barnebondegård bruker ikke mye bil i byen. Personlig ville jeg nok foretrekke en dieselbil til halve prisen av det om er bevilget og resten av summen til lønninger, sier Tønnesen.

Jobber videre med saken

— Bydelen er i en prosess med å kartlegge behovet og de tilbudene som finnes for en slik bil, sier miljøkonsulent Stina Maria Lindholm i bydel Gamle Oslo.

På forespørsel fra VårtOslo, svarer både Møller bil på Ryen, og Oslo bilsenter at de ikke har kjennskap til en bil som kan oppfylle både kravene fra bydelsutvalget og ønskene til Kampen økologiske barnebondegård.

– Vi ga det de ba om

– Det vi bevilget til ny bil til Kampen gård og FRIGO var nøyaktig det de ba oss om skriftlig i desember. Da var deres vurdering at en biogass-pickup til 800 000 kroner ville dekke deres behov. Skulle det vise seg å ikke stemme, må vi se på dette på nytt og finne en løsning som fungerer, sier Tuva Løkse, medlem av bydelsutvalget i Gamle Oslo for MDG.

Men da bydelsutvalget diskuterte denne saken i budsjettmøtet før jul, sa FrPs representant i bydelsutvalget, Kjell Johansen, at det var urealistisk å tro at man kan få en fossilfri bil som er sterk nok til 800.000. Det gjorde han til døve ører.