Det er 3,5 meter fra bakken og opp til varselskiltet. Men fartsdumpen gjorde at bussenes tak slo opp i skiltet og ble skadet. Foto: Anders Høilund
Det er 3,5 meter fra bakken og opp til varselskiltet. Men fartsdumpen gjorde at bussenes tak slo opp i skiltet og ble skadet. Foto: Anders Høilund

Fem elbusser ble bulket på grunn av en fartsdump før Tøyen stasjon

Et varselskilt skulle hindre at høye kjøretøy satte seg fast under brua i Økernveien før Tøyen stasjon. Men en fartsdump anlagt rett under skiltet førte i stedet til at Ruters nye elbusser slo taket i skiltet og ble satt ut av drift.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med den pågående oppgraderingen av Gjøvikbanen, ble det i september satt opp en flunkende ny bru over Økernveien. Høyden under brua er 3,50 meter, høyt nok for Ruterselbusser, som trafikkerer linje 60.

Mens brua ble montert, ble Økernveien stengt, og linje 60 kjørte i stedet i Grenseveien, Gladengveien og Ensjøveien mellom Kampen og Hasle T-bane.

Alt er klart fra vår side. Fartsdumpen er nå tilpasset busstrafikk, sier seksjonsleder i bymiljøetaten, Joakim Hjertum. Foto: Anders Høilund
Alt er klart fra vår side. Fartsdumpen er nå tilpasset busstrafikk, sier seksjonsleder i bymiljøetaten, Joakim Hjertum. Foto: Anders Høilund

Etter at jernbanebrua var klar, kunne bussene igjen kjøre Økernveien. Men gleden over å ha bussen tilbake i den opprinnelige traseen ble kortvarig for beboerne på Keyserløkka og Lille Tøyen.

Allerede den 2. januar fikk i alt fem av elbussene skader på taket og ble satt ut av drift.

Fartsdump til besvær

Seksjonsleder Joakim Hjertum i bymiljøetaten forklarer at det var en fartsdump rett under varselskiltet skapte problemet. Fartsdumpa gjorde at elbussenes tak slo oppi skiltet og ble skadet.

— Bymiljøetaten har rettet på dette nå. Vi har i stedet for en vanlig fartsdump laget en minidump, eller en busspute, som den også kalles. Den er slik at bussene kan kjøre forbi med to hjul på hver side av forhøyningen, sier Hjertum.

60-bussene fikk problemer med å kjøre i Økernveien. Her ved Tøyen skole. Foto: Anders Høilund
60-bussene fikk problemer med å kjøre i Økernveien. Her ved Tøyen skole. Foto: Anders Høilund

— Fem av våre elbusser fikk skader av varselskiltet. Når bussene er reparert vil 60-bussen gå i sin opprinnelige rute langs Økernveien, forteller kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Ruter.

Bussene til reparasjon

Bussene kjører fremdeles i den alternative ruta, og ikke langs Økernveien, forbi Hasle kirke, Tøyen stasjon og Ensjøveien. Det vil de fortsette med til bussene er reparert.

Det er 3,5 meter klaring under jernbanebrua i Økernveien. Varselskiltet lenger nede i veien skal hindre at for høye kjøretøy forsøker å komme under brua. Foto: Anders Høilund
Det er 3,5 meter klaring under jernbanebrua i Økernveien. Varselskiltet lenger nede i veien skal hindre at for høye kjøretøy forsøker å komme under brua. Foto: Anders Høilund

Kommunikasjonsrådgiver Myhren forklarer at Ruter ikke kan gå tilbake til den opprinnelige ruta i Økernveien før de har et tilstrekkelig antall busser til å fylle opp rutetabellen.

Ruter og Norgesbuss har møte om saken på onsdag. Etter møtet vites mer om når bussene igjen vil følge den opprinnelige ruten i Økernveien.