Byrådsleder Raymond Johansen gjør seg klar til en ekstra runde rundt kvartalet med elscooteren. Neste år skal du også kunne kjøre elscooter. Og elsykkel. Og kanskje elsparkesykkel. På deling. Foto: Anders Høilund

Liker du bysyklene? Fra 2019 kan du kanskje dele elscootere, elsykler og elsparkesykler

� Det var jo gøy. Det var ikke så forskjellig fra å kjøre snøscooter, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Publisert

— For første gang i historien lever nå halvparten av alle mennesker på jorda i byer. Den tiden er forbi da, målet var at enhver person på kloden skulle eie sin egen bil. Byene i verden har ikke plass til stort mer trafikk, og luftforurensning er et alvorlig problem, sa byrådsleder Raymond Johansen da han åpnet dagens møte om tiltaket.

Firmaene Mahindra og Peugeot kom til Oslo for å snakke om testing av deletjenester for elektriske tohjulinger. Fra Peugeot Motorcycles kom Jacques Bonneville og fra Mahindra kom Wankankar Prakash. Han er administrerende direktør for Mahindra Two-wheelers Business.

Representanter fra Oslos næringsliv som jobber med å utvikle deletjenester for mobilitet, var også til stede.

Wankankar Prakash fra Mahindra Two-Wheelers tenkte elektrisk snøscooter når han ble presentert for vinterforholdene i byen. Foto: Anders Høilund

Oslo blir en prøvekanin

Intensjonen bak møtet var å inngå et samarbeid om testing av delingstjenester av miljøvennlige tohjulinger i 2019, året når Oslo blir Europas miljøhovedstad. Møtet ble holdt på MESH i Tordenskiolds gate, med mange interesserte deltagere.

Kommunen vil kjøre et pilotprosjekt og involvere næringslivet. Tanken er å samarbeide med næringslivet for å få til en større ordning, for eksempel noe som ligner ordningen med bysykler.

Hvis dette kan gjennomføres i Oslo, vil andre byer rundt om i verden forsøke det samme.

Sparkesykler og scootere

Oslo har altså allerede sine bysykler. For kortere avstander, en til fem kilometer, kan det være aktuelt å lage en tilsvarende ordning for elektriske sparkesykler, mente Bonnevie.

Han så også Oslos utfordringer med store høydeforskjeller. Da vil elektriske scootere kunne frakte folk, mente han.

Bonnevie var nøye på å understreke at tilbudene med tohjulingene må komme i tillegg til den eksisterende kollektivtrafikken.

Vinteren gir utfordringer som må løses

Indiske Wankankar Prakash tok straks ordet og mente at i stedet for å skifte til piggdekk på alle tohjulingene var det kanskje bedre, og i hvert fall mer interessant, å utvikle en sykkel som kunne fungere også på snø og is. Hva med en slags bysnøscooter.

Direktør i klimaetaten, Heidi Sørensen ønsker samarbeid med andre byer for at ordningen med elektriske tohjulinger på deling skal bli best mulig. Foto: Anders Høilund

Mange byer sender representanter til Oslo, for å se hvordan byen vil løse sine miljøutfordringer.

— Er det noen by vi kan se til, som allerede har erfaring og suksess med delingstjenester med tohjulinger, ville direktør for klimaetaten i Oslo, Heidi Sørensen vite.

Bonnevie nevnte San Fransisco som et sted å se til. Der blomstrer utleie av el-scootere. San Fransisco er også en by med store høydeforskjeller, og suksessen derfra kunne overføres til Oslo mente han.

— Vi forteller ofte representanter fra andre byer hvordan vi forsøker å løse våre utfordringer. At vi kan få ta del i erfaringene de har gjort i San Francisco, er bra. Oslo er stor nok til å være relevant også for storbyer, men samtidig såpass liten at den er oversiktlig. Derfor brukes ofte Oslo som referanse i klimapolitikken, sier Sørensen.

Raymond Johansen tok seg en ekstra runde rundt kvartalet på elscooteren. Den minnet ham om både det å kjøre snøscooter, og gamle dagers Vespa, sa han etterpå. Foto: Anders Høilund

Byrådslederen tok utfordringen

Byrådsleder Johansen var den første som tok utfordringen og satte seg på en av de elektriske scooterne og kjørte en tur rundt kvartalet. Elscooteren er nærmest lydløs, og byrådslederen forsvant uten å bli lagt så mye merke til.

— Det var jo gøy. Det var ikke så forskjellig fra å kjøre snøscooter. Dessuten var jeg en gang en lykkelig eier av en Vespa scooter, så har kjørt før, sa Johansen da han kom tilbake. Før det bar ut på en ny runde på den elektriske tohjulingen.

Powered by Labrador CMS