Beboere i Tollbugata fortviler over støy og kaos som har vart i snart fem måneder. Foto: Svein Bjørge
– Tilfeldig arbeider: "Vi må skifte vannrør". "Men hvorfor ble ikke det gjort samtidig?". Enkelt svar: "Det sto ikke i anbudet"
"Etter nærmere fire måneder med graving og trafikkaos i gata vår, ble de endelig ferdige. Mandag én uke senere: Opp med den nylagt asfalten, gravemaskiner inn, nye hull i bakken, trafikkaos og støy, morgen-kveld".
Nå, etter fem måneder med graving og trafikkaos, er beboer i Tollbugata, Svein Bjørge, dritt lei. Han føler han bor i et anleggsområde.
For å lette litt på trykket skrev han nylig en frustrert status på Facebook som mange reagerte på:
"Hva skattepenga går til...
Etter nærmere 4 måneder med graving og trafikkaos i gata vår, ble de endelig ferdige. Ny asfalt, oppmerking og til slutt kosting av gata! Phuh, endelig.
Mandag 1 uke senere: Opp med den nylagt asfalten, gravemaskiner inn, nye hull i bakken, trafikkaos og støy, morgen-kveld.
Måtte jo spørre hvorfor? Tilfeldig arbeider: "Vi må skifte vannrør". "Men hvorfor ble ikke det gjort samtidig?". Enkelt svar: "Det sto ikke i anbudet". Litt forundret spørsmål: "Men så dere ikke det da dere gravde rundt dem?". Enkelt svar: "Jo, men vi fikk aldri beskjed".
Gratulerer Oslo kommune. Nå nærmer vi oss 5 måneder boende i et anleggsområde, fullt trafikkaos, skattepenger som ryr ut og en veldig fornøyd entreprenør (til og med samme!), fordi etatene i kommunen nekter å snakke sammen. Så langt har vi altså kommet, i 2017..."
— Stor trafikkmengde
Ifølge prosjektleder Rolv Anders Systad, i vann-og avløpsetaten, var det den store trafikkmengden gjennom Tollbugata som gjorde at denne løsningen ble valgt.
— Med opptil 90 busser i timen gjennom Tollbugata, er dette en svært trafikkert bygate. Vi må også opprettholde tilgjengelighet for utrykningskjøretøyer, sier Systad.
— Joda, vi snakker med bymiljøetaten
— Når gata blir gravd opp, asfaltert og så gravd opp igjen, er ikke det et tegn på at det ikke er noen dialog mellom etatene?
— Vi samarbeider tett med bymiljøetaten, vi sitter til og med i samme bygg. Bymiljøetaten fjernet trikkeskinner og gatesluk, vi byttet vann- og avløpsledninger på den ene siden av gaten. Da dette arbeidet var ferdig, ble Tollbugata asfaltert, men vi skulle bytte ledningsnett også på den andre siden av gata, og det er det vi holder på med nå. Planen er å bli ferdig i løpet av året, og det ser ut til å gå, sier prosjektleder Systad.