I Øvre Slottsgate var arbeidere i ferd med å legge til gatekunst når svenskene kom på besøk. Partikollegaene Hanna Marcussen (MDG) og Daniel Helldén (Miljöpartiet) ville male i grønt, men den fargen var ikke å oppdrive. Dermed ble det en blå prikk i stedet. Foto: Anders Høilund

Stockholm-politikere tok turen for å lære om Oslos satsning på bilfritt sentrum

Publisert

Politikere fra Stockholm besøkte Oslo for å finne ut om de kan overføre Oslos satsning på et bilfritt sentrum til hjembyen.

Befaringen gikk til Bilfritt bylivs pilotprosjekter innenfor Ring 1, sammen med trafikkborgarråd Daniel Helldén fra Miljöpartiet, Moderaternas (ligner vårt Høyre) Cecilia Brinck, og Oslos byråd for byutvikling Hanna Marcussen (MDG).

Dette er steder hvor gateparkeringen er fjernet. I stedet utplasseres det bymøbler, som sitteplasser for trøtte byvandrere, blomsterkasser og sykkelstativ.

På Fridtjof Nansens plass er parkeringsplassene erstattet av stoler og bord hvor folk kan sitte ned uten at bordet tilhører et spisested. I Kjell Stubs gate er et utendørs kontorlandskap i ferd med å bli ferdig, og har overtatt plassen fra parkerte biler.

Stockholms trafikkbyråd Daniel Hellden fra Miljøpartiet og Cecilia Brinck fra Moderaterna i Stockholm (t.h.), ble med Oslos byråd for byutvikling Hanna Marcussen (MDG) på en tur rundt i byen. Foto: Anders Høilund

— Alle disse pilotprosjektene er midlertidige løsninger, og det ligger hele tiden kompromisser bak. Om folk trives med dette, og det fungerer, kan vi fortsette med prosjektet, sa kommunikasjonsrådgiver fra Bilfritt Byliv i Bymiljøetaten, Bjørnar Sølvik-Jensen.

— Dette kan vi i alle fall kan lære av Oslo. Ikke å beslutte saker over hodene på folk, og fortelle dem at slik blir det, og si at hvis dere ikke liker det, så er det stakkars dere. Jeg liker at Oslo har et brukerperspektiv på disse prosjektene. I Stockholm har ofte brukeren ikke blitt hørt når forandringer har skjedd, svarte Brinck til dette.

Helldén syntes også det var spennende at tiltakene ikke er permanente.

— Man kan ikke bare kaste om på en gate, og tro at folk vil godta det. Folk må få kjenne på det nye. Vi trenger tid til å endre våre vaner, sa han.

Stockholms sommergågater, en suksess

I Stockholm har de i noen få år gjort forsøk med såkalte sommergågater. Gater som blir stengt for biltrafikk mellom mai og september.

— Det var en del uro i starten, spesielt fra butikker og restauranter, men det vi ser i disse sommergågatene nå er at boligprisene øker. Folk vil gjerne bo i en sånn gate. Restaurantene flytter serveringen ut, og vi får en mer levende gate. Nå får vi henvendelser fra næringsdrivende i andre gater, som vil at deres gate også skal bli en sommergågate, sier trafikborgarråd Daniel Helldén.

— Bilen et nødvendig onde

� Blå er fargen, sier Cecilia Brinck fra Moderaterne (H) i Øvre Slottsgate, som ble besmykket med gatekunst når følget var innom. Foto: Anders Høilund

— Vi i Moderaterna ønsker ikke en bilfri indre by i Stockholm. Bilen er et nødvendig onde, men vi ønsker gateparkeringen bort, og inn i parkeringshus, og vi ønsker mer og bedre kollektivtransport, sier Brinck.

Videre sier hun at byene ikke direkte kan sammenlignes fordi den svenske hovedstaden har sine vannveier i indre by, og at byen er mye større enn Oslo.

— Innenfor Ring 1 i Oslo bor det nesten ikke folk, kanskje 100? Mens vi i Stockholm har arbeidet for å flytte folk tilbake til Indre by.

For ordens skyld: Ifølge Plan- og bygningsetaten bodde det litt over 1000 mennesker i sentrum i fjor (hovedsakelig i Kvadraturen).

Stor internasjonal interesse

— Jeg forstår at det i Oslos gågater er et annet system med hensyn til varelevering enn hos oss, sier Helldén, og peker på et skilt som forteller når på døgnet varelevering kan skje. Helldén er ikke fremmed for at Oslos system vil fungere bra i Stockholm.

Bjørnar Sølvik-Jensen fra Bilfritt byliv kunne fortelle at det i det siste har vært flere besøk fra andre byer i Europa. Delegasjoner som vil se og høre om hva Oslo har fått til med bilfritt byliv. Det har særlig vært interesse for tiltak som kan begrense eksosutslipp i byene.

Powered by Labrador CMS