Lerke Danielsen Brustad fant både en ape og en elefant i veggen på skolen. Bildene hun lagde viste hun fram på utstillingen. Foto: Anders Høilund

Arkitekter, byråkrater og lokalpolitikere strømmet til for å se Gamlebyen skole-elevenes egne forslag til ny skolegård

Femte klasse ved Gamlebyen skole har laget sine egne plantegninger over den planlagte nye skolegården. Byråkrater og arkitekter kom for å se og bli inspirert.

Publisert

Gamlebyen skole er en relativt liten skole i Oslo. Skolegården er et lite, asfaltert område mellom skolebygningene, slik skolegårder gjerne var da den ble bygget, i Kong Oscar IIs tid.

Det var driftstyret på Gamlebyen skole som i 2017 først fremmet tanken. Hva om vi utvider den lille skolegården ved å ta i bruk Egedes gate som skolegård? Lokalpolitikerne i bydelsutvalget i Gamle Oslo omfavnet ideen. Nå går planene inn i det kommunale byråkratiet før de kan materialiseres.

Kunst- og håndverkslærer Andrea Oudenstad og Silje Tuhus fra Undervisningsbygg ved elevenes modell av skolegården. Foto: Anders Høilund

Elevene i femte trinn på skolen har fått lov til å lage modeller og plantegninger over hvordan de kan tenke seg den nye skolegården. Arkitekter, byråkrater og lokalpolitikere møtte opp for å se elevenes egne forslag til hva en større skolegård bør inneholde.

Det er kunst- og håndverkslærer Andrea Oudenstad som har ledet arbeidet.

Litt abstrakt i starten

— Det var litt abstrakt for noen av elevene i starten, men da vi hadde fått ferdig 3D-modellen, hjalp det på kreativiteten. Det er 56 elever på femte trinn her på Gamlebyen skole, og alle har hatt muligheten til å lage sin egen plan over den nye skolegården, forteller Oudenstad.

— Noen elever har laget punktgrafikk, andre har brukt kreativiteten sin og funnet motiver i gamle murvegger på skolen. At det kommer folk utenfra for å se på forslagene, er viktig for barna, forteller kunst- og håndverkslæreren.

Detalj fra elevenes modell av den nye skolegården på Gamlebyen skole. Foto: Kay Asbjørn Schjørlien

En sjiraff titter fram

Ti år gamle Yasin liker å spille sjakk og håper at større uteplass vil gi flere muligheter til å spille i friminuttene.

— Jeg håper at vi kan få et stort sjakkspill der gata ligger nå. Et spill hvor vi kan bruke store brikker, altså skikkelig svære brikker, sier han.

Lerke Danielsen Brustad har laget flere tegninger med utgangspunkt i sprekker og sår i malingen på skolebygningen. En sprekk i muren bak ei takrenne har i Lerkes fantasi blitt til en ape. Et annet sted kikker en giraff fram fra en drensrør.

I modellen av tre, som elevene har laget av skolegården i Egedes gate, har de satt inn basketstativ, gatesjakk og en liten fotballbane. Lærer Oudenstad ønsker seg en liten scene til bruk for skolen.

Miriam Abildsnes sikret seg bilder av elevenes tegninger for å ha med tilbake til utdanningsetaten. Foto: Anders Høilund

Inspirert av street art

Både arkitekter fra Undervisingsbygg og Miriam Abildsnes fra utdanningsetatens avdeling for skoleanlegg brukte mobiltelefonen til å forevige elevenes forslag.

Foruten representantene fra undervisningsetaten og Undervisningsbygg, var lokalpolitikere og representanter for foreldreutvalget med i delegasjonen som besøkte utstillingen.

— Elevene er tydelig inspirert av moderne street art, mente Abildsnes. Flere i delegasjonen pekte på den store detaljrikdommen i tegningene og at samtlige elever hadde tegnet inn en variasjon av attraksjoner i skolegården. Ingen hadde tegnet en skolegård ut fra kun egne interesser.

Nå ligger alt til rette for å starte på reguleringsarbeidet for å forvandle Egedes gate til en skolegård. Et arbeid som Undervisningsbyggs Silje Tuhus ment ville ta to til to og et halvt år. Etter det kan spaden stikkes i jorda.

Powered by Labrador CMS