Oljelenser har overtatt etter badegjestene på Sørenga. Brannvesenet har nå lagt ut lenser for å fange opp oljesølet. Foto: Gaute Eiterjord

Oljeutslippene kom fra Sporveien, som i sin tur hyret inn to underleverandører

– Utrolig leit det som har skjedd. Vi skulle fjerne oljefyringa ved Ryen verksted, som ledd i Oslo kommunes miljøprogram for å kutte oljefyrer, da den fatale lekkasjen skjedde.

– Vi har selv ikke noen kompetanse på fjerning av oljefyrer og oljetanker, så vi leide inn Norges ledende ekspertise på slike operasjoner, TT-teknikk. De igjen satte jobben ut til sin underleverandør, Norsk spesialolje AS, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

Han mener lekkasjen ikke var på 50.000 liter fyringsolje, slik brannvesenet anslo i går, men på 20.000 liter. En del av denne oljen ble samlet opp før den rant ut i Alnaleva, oppgir han.

Det var herfra lekkasjen ut i fjorden kom, Sporveiens verksted Ryen. Foto: Sporveien

– Det vi vet er at oljen lakk ut i overvannssystemet på Ryen. Herfra renner det ut i Alnaelva. Det vi vet, er at 20.000 liter lakk ut. Noen pumpesystemer fanget opp deler av disse utslippene, sier Asperud.

Turgåere oppdaget utslippene

Ifølge Asperud ble utslippene oppdaget av noen turgåere langs Alnaelva. Disse kjente oljelukten og tok kontakt med vann- og avløpsetaten i Oslo kommune. I tillegg kom det et varsel fra anleggsarbeidere ved den nye Follobanen.

20.000 liter olje kan ha lekket ut i naturen fra Sporveiens verksted på Ryen. Foto: Gaute Eiterjord

Asperud omtaler hendelsen som en «svært beklagelig arbeidsulykke». – Nå har vi satt ned en arbeidsgruppe som ser på hva som gikk galt. Vi bidrar selvsagt med all vår kunnskap.

Han er ikke overrasket over at miljøorganisasjonen Bellona har anmeldt Oslo kommune for grov miljøkriminalitet: – Det er jo en naturlig følge av en slik situasjon. Vi vet at dette nå er under politietterforskning.

Lekkasjen var ikke synlig

De to selskapene som ble satt til å gjøre jobben med å fjerne fyringsoljen i går var TT-teknikk og Norsk spesialolje AS. De har kompetanse og utstyr til å behandle spillolje.

VårtOslo har prøvd å nå TT-teknikk, uten hell. Derimot fikk vi tak i Oslo-firmaet Norsk spesialolje, som sto for det praktiske arbeidet med tømmingen.

– Det har skjedd en lekkasje på et sted som ikke var synlig i dagen, under bakken, forteller daglig leder Torbjørn Skarbø.

Vakuumbil fra Norsk spesialolje, som hadde ansvaret med å rense oljetankene til Sporveien. Foto: Christian Boger

Bistår med vakuumbiler

– Vi synes det som har skjedd er veldig beklagelig og bistår i arbeidet med oppryddingen og med informasjon til myndighetene, sier han.

Firmaets bistår nå med vakuumbiler, som suger opp olje fra sjøen og andre plasser. Skarbø forteller at firmaet har holdt på med rengjøring av tanker og rensing av oljeforurenset vann i 30 år og det er første gang noe sånt har skjedd dem.

Meningen var å kjøre fyringsoljen til Moss, til et renseanlegg der. Også Skarbø mener lekkasjen var på rundt 20.000 liter olje.

Powered by Labrador CMS