Christina Bu fra Elbilforeningen foretok den offisielle åpningen. Her sammen med Circle Ks norgessjef Sverre Rosén (t.v) og Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K. Foto: Terje Borud

Circle K på Aleksander Kiellands plass første bensinstasjon i verden som bytter ut bensinpumpe med elbillader

� Vi kjenner ikke til at et bytte fra bensinpumpe til lader er gjort andre steder i verden, sier Circle Ks norgessjef Sverre Rosén.

Circle K inngår i et nettverk av 16.000 bensinstasjoner internasjonalt, men Circle K på Aleksander Kiellands plass i Oslo er den eneste der hurtigladere for elbil nå har tatt plassen til en drivstoffpumpe.

— Dette har vi aldri gjort før. Det er hard kamp om kvadratmeterne på bensinstasjoner, og drivstoffpumpene leverer fortsatt kjerneproduktene og driver størstedelen av trafikken til stasjonene våre, sier Circle Ks Sverre Rosén i en pressemelding fra selskapet.

Samtidig med klimatoppmøtet i New York

— Men nå skjer det en utvikling i Norge der ladere på bestemte steder driver store mengder trafikk til stasjonen, hurtiglading er etterspurt i et stort og voksende kundesegment. Det er moro å være pioner for hele verden på denne måten, mener Rosén.

Historisk begivenhet. Første hurtiglader for elbil har tatt plassen til en drivstoffpumpe på Circle K Kiellands plass i Oslo. Foto: Terje Borud

Elbilforeningen jubler og generalsekretær Christina Bu synes det er ekstra gøy å markere dette samtidig som verdens ledere er samlet på FNs klimatoppmøte i New York i dag.

— Vi er inne i en ny æra. Det er en historisk milepæl at bensinstasjonskjedene erstatter drivstoffpumper med fossilt drivstoff med hurtigladere. Vi gratulerer Circle K som satser skikkelig på elbil, sier Christina Bu.

— Endrer oss etter kundenes behov

— Men samtidig er det viktig at beninstasjonskjedene som Circle K forter seg. Norges elbilister er ivrige på flere ladestasjoner, det er det ingen tvil om, poengterer Bu.

De nye laderne på Alexander Kiellands Plass er et svar på den sterke etterspørselen etter hurtigladere i og utenfor byene. Det er her veksten i antall elbilister merkes best.

— Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss.  Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst, sier Sverre Rosén.

Powered by Labrador CMS