Milliardær Johan H. Andresen og hans selskap Ferd kjøpte i 2020 den 4,5 mål store Trekanttomta for 1,5 milliarder fra staten og Oslo kommune.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Milliardær Johan H. Andresen kjøpte en av Norges dyreste tomter. Nå kan du få vite hva han vil bygge ved Aker Brygge
Milliardæren Johan H. Andresen og hans selskap Ferd bladde opp 1,5 milliarder for Trekanttomta mellom Aker Brygge og det nye Nasjonalmuseet. Nye planer viser hva som planlegges på en av byens mest attraktive tomter.
— Tomten ligger tett på trafikkerte sentrumsgater, med blandet trafikkbilde inkludert trikk, skriver arkitektfirmaet Oslo Works på vegne av Johan H. Andresen og Ferd.
Slik begrunner arkitektfirmaet at Trekanttomta, en av norgeshistoriens dyreste tomter, ikke er egnet for boligformål.
Det er Estate Nyheter som først omtalte de nye planene for Trekanttomta.
Annonse
Derfor planlegges et 12 etasjers bygg, der ni av etasjene er over bakkeplan, på eiendommen mellom Aker Brygge og det nye Nasjonalmuseet på den gamle Vestbanetomta.
Andresen og hans selskap Ferd kjøpte i 2020 den 4,5 mål store tomta for 1,5 milliarder fra staten og Oslo kommune.
I årevis er Trekanttomta blitt ansett som indrefileten i sentrum vest, og mange selskaper og utviklere siklet på eiendommen da den kom opp for salg.
— Tomten vil ha utfordringer i forhold til støyforhold og luftkvalitet med tanke på boligformål, skriver Oslo Works til plan- og bygningsetaten.
Kan bli 46 meter høyt
I en bestilling av såkalt forhåndskonferanse med etaten letter arkitektfirmaet på sløret og forteller at bygget som planlegges vil være et nærings- og kontorbygg.
— Hensikten med planen er å legge til rette for etablering av et attraktivt arbeidssted samt et aktivt og mangfoldig bygulv i overgangen mellom Skillebekk, Vika og Aker Brygge, skriver Oslo Works.
Med ni etasjer over bakken vil bygget ruve 46 meter over bakken og ha 30.000 kvadratmeter med næringslokaler, dersom planene blir godkjent.
— Bygningen planlegges for forretning, kontor og tjenesteyting, skriver Oslo Works.
Vil involvere Sporveien tidlig
Trekanttomta ligger over Operatunnelen, og grunnforholdene tilsier at Statens vegvesen involveres i utbyggingen der tre etasjer legges under bakkenivå.
I tillegg mener Oslo Works at Sporveien bør involveres tidlig.
— Sporveien bør involveres for å ivareta muligheten for fremtidig trikk i Munkedamsveien og Dokkveien, skriver arkitektfirmaet og sikter til planer om Fjordtrikken.