– Vi opplever at for mange undersøkelser, inkludert kommunens egen, ikke spør om byens kommersielle tilbud. Det vil Oslo handelsstands forening gjøre mer av, slik at vi kan få frem kundenes og gjestenes perspektiver. Uten kunder i butikkene og gjester på restaurantene, blir det lite byliv, sier direktør for næringspolitikk, Jon Anders Henriksen, i Oslo Handelsstands Forening.
I undersøkelsen, hvor 738 oslofolk har svart Respons analyse, er Karl Johan det mest populære stedet å handle. På spørsmålet: Hvilket område i Oslo sentrum foretrekker du når du skal shoppe? svarer folk Karl Johan (37 prosent), Bogstadveien (24 prosent) og Grünerløkka (17 prosent).
På spørsmålet: Hvilke områder i Oslo sentrum foretrekker du når du skal ut på restaurant med venner/familie? svarer folk Aker Brygge (42 prosent), Grünerløkka (40 prosent) og Karl Johan (20 prosent).
Folk utenfra Oslo mer utrygge
– Denne type undersøkelser gir oss gode løypemeldinger på hvordan befolkningen bruker byen, noe vi vil vise Oslos politiske ledelse, sier Henriksen.
Også 399 personer fra Akershus har deltatt i undersøkelsen. Disse er gjennomgående mer utrygge i byen. – Den som kjenner byen best, oppfatter at byen er tryggere enn de som bruker byen minst og de som bor lengst unna, konkluderer næringsdirektør Henriksen.
Undersøkelse har også spurt barnefamilier om hvordan de bruker Oslo sentrum. Her svarer flest personer at de foretrekker å ta med barna til Aker Brygge (38 prosent) etterfulgt av Karl Johan (33 prosent) og Grünerløkka (22 prosent).
– Det er positivt at mange barnefamilier gjerne bruker sentrums kultur- og serveringstilbud, men at så mange velger bort shopping, er noe som både byens politikere og Oslo handelsstands forening må jobbe mer med, mener Henriksen.
Hva vil oslofolk ha mindre av?
Når oslofolk blir spurt hva de ønsker mer av, oppgir de kollektivtilbud (44 prosent), etterfulgt av grøntarealer (42 prosent) og gågater (40 prosent).
Når personer i Oslo blir spurt hva de ønsker mindre av de neste fire årene, svarer de
Elektriske sparkesykler – 44 prosent
Gateselgere – 41 prosent
Biler – 39 prosent
Bomstasjoner – 39 prosent
Regulering av elsparkesyklene
– En overraskende høy prosent sier at de ønsker seg færre elektriske sparkesykler. Vi opplever at sparkesyklene komplementerer andre transportmidler og passer godt inn i bybildet. Vi ser likevel et behov for noen enkle kjøreregler og bedre organisering. Ingen er tjent med råkjøring eller at sparksykler ligger slengt på fortau og utenfor inngangspartier til restauranter og butikker over hele byen, sier Henriksen.
Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 28. juni – 16. juli.