Butikksjef ved Vinmonopolets butikk i Sandakersenteret, Anders Strøm, og medarbeider Vigdis Bjørnsdottir.ved "Italia-hyllene", utsalgets mest populære rødvinshyller, ifølge StrømFoto: Paul Torvik Nilsen
Nærpolet på Sandaker selger like mye som polet på Oslos største kjøpesenter
Omsetningen ved polet på Sandaker har økt med rundt 50 prosent fra i fjor. De selger nå like mye som utsalget på Storo, Oslos største kjøpesenter.
Natt til tirsdag 10. november ble Oslo som kjent "tørrlagt", i den forstand at det har vært forbudt for serveringssteder å skjenke alkohol. Men tross skjenkestansen i hovedstadens utelivsbransje ser ikke Vinmonopolet noen stor økning i salget i Oslo.
— Det er en ganske liten økning, som vi ikke kan knytte til pandemien og smittevernreglene, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til Vårt Oslo.
— Tallene viser at pandemien og tiltakene foreløpig ikke har slått ut i økt alkoholsalg ved de to utsalgene vi snakker om, sier Nordahl.
Annonse
Derimot er det ett av Vinmonopolets utsalgssteder i Oslo som skiller seg ut. Tallene viser at polet ved Sandakersenteret, fra nedstengningen av samfunnet 12. mars og til 12. oktober i år, har hatt en salgsvekst på 47 prosent, det samme som landsgjennomsnittet.
I høst, fra 12. oktober og ut til og med forrige uke økte antall solgte liter ved polutsalget i Sandakersenteret fra cirka 12.000 liter til omlag 14.000 liter.
Polet på Storo hadde en salgsvekst på rundt 1.000 liter i samme tidsrom, viser tall fra Vinmonopolet. Salgsøkningen har altså vært dobbelt så stor på Sandakersenteret som på Storo. For å sette det i perspektiv - polet i Nydalen har salg ned mot en tredel av nevnte kvanta.
— Nærpolet på Sandaker er lokalisert i et kjøpesenter med en omsetning anslått til noe over 300 millioner kroner årlig. Storosenteret omsetter årlig for ikke så langt unna det tidobbelte, eller rundt 2,5 milliarder kroner. Sett i det perspektivet er det ingen tvil om at det er svært høye salgstall på Sandaker, fastslår Nordahl.
Butikksjef Anders Strøm på Sandaker bekrefter at salget i hans avdeling har økt med mellom 40-60 prosent fra 2019 til 2020.
— Ved utgangen av 2020 vil økningen i omsetningen mest sannsynlig være på rundt 50 prosent, målt i antall liter, sier Strøm.
— Vi selger mye vodka, men på salgstoppen ligger rosévin, musserende vin og hvitvin. Det går mye av såkalte naturviner, basert på økologisk druedyrking, og biodynamisk fremstilling, kan Strøm fortelle.
Kjenner mange av kundene
Butikksjef Strøm har 20 års fartstid i Vinmonopolet, og har jobbet ved flere av byens utsalgssteder, fra CC Vest via Grønland, til nå altså Sandaker. Hans kollega Vigdis Bjørnsdottir er en av de 15 ansatte ved polets butikk i Sandakersenteret. Hun har jobbet der på heltid i Butikken har 10 faste heltidsstillinger.
— Her på Sandaker har vi medarbeidere som har vært her lenge, vi har høy trivselsfaktor i butikken, og vi kjenner svært mange av kundene våre godt. Det er lite gjennomtrekk i staben, mange av de som jobber her bor i denne delen av byen og kjenner området, sier Bjørnsdottir.
Sandakerpolet har i gjennomsnitt rundt 1.000 kunder hver dag, selv nå når besøket er begrenset av koronareglene. Bare 15 kunder får slippe inn i butikken av gangen, og det oppstår lange køer på de største salgsdagene. Fredager og lørdager viser telling at det kan være mer enn 1.500 kunder som gjør sine innkjøp her, hver av dagene.
— Korona gjør at folk handler der de bor
— Mange tror kanskje noe annet, men vi har faktisk en variert og differensiert kundegruppe. Mange av kundene er faste kunder, og bor i nabolaget og i bydelen. Vi er et lett tilgjengelig nærpol, et utsalg som de fleste kundene opplever som sitt. Og vi får mye skryt av kundene, for god service, god fagkunnskap og tiltak vi har organisert og håndtert for å sikre at smittevernreglene blir fulgt.
— En tendens vi ser har registrert gjennom det meste av 2020, er jo at folk velger å handle der de bor nå i koronatid, påpeker Strøm.
Salgsutviklingen også ved flere andre Oslo-pol de siste ukene, viser at tallene er ganske stabile.
— Det er en svak vekst i markedet normalt på denne tiden av året på grunn av den årlige salgsveksten inn mot jul, men lite tyder på at skjenke-stoppen i Oslo har gitt noen synlig effekt på Vinmonopolets salg så langt, konstaterer kommunikasjonssjef Jens Nordahl.
Færre pendlere handler i sentrum
Han framholder at de fires store polutsalgene i Oslo sentrum har hatt nedgang i salget de siste ukene. Det gjelder Oslo City, Oslo S, Aker Brygge og Paleet i Karl Johans gate.
Derimot har vi hatt en tydeligere vekst i Viken de siste ukene; her er det nok hjemmekontorordningene som slår inn.
— Mange som har jobbpendlet inn til Oslo tidligere i høst holder seg nå hjemme i Viken. Dermed kan det hende at nedgang i jobbpendling «skjuler» en salgsvekst på grunn av skjenkeforbudet. Like fullt blir det svært vanskelig på bakgrunn av disse tallene å si at stengte utesteder har medført økt salg på Oslopolene, avslutter Nordahl.
PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.