Barnehageassistentindexen viser hvor langt fra et planlagt utbyggingsprosjekt med barnehage assistentene må reise for å kunne kjøpe seg en toroms leilighet. Foto: Østfold fylkeskommune.
– Også en barnehageassistent vil gjerne ha tid med sine egne barn
AbdullahAlsabeehgAbdullah Alsabeehg er Arbeiderpartiets fraksjonsleder i kultur- og utdanningskomiteen i Oslo bystyre.
Vi burde diskutere om det er akseptabelt at en konsulent skal kunne elsykle 15 minutter til og fra jobben, mens de som skal passe barna deres må reise en time eller mer hver vei.
Oslo kommune ved Plan og Bygningsetaten inviterte i går til samtaler om framtidig byarkitektur og utvikling i dag. Det ble spennende samtaler mellom en rekke fagfolk med meninger om hvordan å utforme byen i framtida.
Sosial boligbygging var ikke mange opptatt av
Det var bred enighet om å bygge ut gode boområder. Områder med boliger, butikker, kulturtilbud og barnehager, for å nevne noe. Det skal bli nært, trivelig og miljøvennlig i framtida for de som vil bo i Oslo.
Sosial boligbygging, ikke kommunale boliger, men boliger som sikrer at folk med variert inntekt kan bo i samme område var det ikke mange som var opptatt av. De som var opptatt av dette var poengterte og gode.
Annonse
Barnehageassistentindexen
Jeg brukte litt av tida til å finne opp et nytt ord: Barnehageassistentindexen. Ikke helt selvforklarende. Men denne indexen skal vise hvor langt fra et planlagt utbyggingsprosjekt med barnehage assistentene må reise for å kunne kjøpe seg en toroms leilighet. Med en slik index vil vi se hvor langt de som skal dekke beboernes grunnleggende behov må reise til og fra jobb, og hvor lang tid dette vil ta. Ved å velge barnehageassistenter får vi med mange andre med omtrent samme lønn. Altså de som jobber i butikker, på kafeer, kulturscener, vektere og så videre. De som tjener rundt 300.000 kroner i året, og som samfunnet ikke klarer seg uten.
Den kunne sikkert het 300 indexen, men det blir for upersonlig og lett å distansere seg fra.
Akseptabel avstand fra jobben
Indexen skal også vise hvor lang tid det tar å reise med kollektivtransport mellom hjem og arbeidsplass. På denne måten får politikere, utbyggere og planleggere en håndterlig størrelse å forholde seg til. Så får det bli en politisk vurdering hvor mye tide det er akseptabelt at de som skal utføre disse nødvendige funksjonene skal bruke på arbeidsreiser.
Vi kan da få et godt utgangspunkt for en viktig debatt. Debatten om hvorvidt det er akseptabelt at en/ei konsulent skal kunne elsykle 15 minutter til og fra jobben, mens de som skal passe barna deres må reise i en time eller mer hver vei. Tid de sikkert skulle hatt sammen med egne barn.