– Ettersom det var så populært, så har det blitt enda større i år, sier Katrin Sundal, markedsansvarlig i Carucel Eiendom og Oslobukta. Her med datteren ved sin side på Mummi-dagen i Oslobukta.Foto: Vilde Nyseth
Fenomenet har fått sin egen Oslo-dag som trekker tusenvis: – Neste år vil vi gjøre dette enda større
Tidligere i høst strømmet folk til. Neste år skal arrangementet bli enda større.
– I fjor
var dette et initiativ fra Lillelam-butikken, og ettersom det var så populært, så
har det blitt enda større i år.
Det sier Katrin
Sundal (51), markedsansvarlig i Carucel Eiendom og Oslobukta.
Hun forteller
at det har vært et bredt samarbeid mellom flere aktører for å gjennomføre arrangementet
i handelsstrøket i Bjørvika – som trakk tusenvis allerede i sitt første år – for
andre gang denne høsten.
Jubileumsfeiring neste år
Vi skrur tida tilbake til tidlig høst. Det myldrer av liv i
Oslobukta med gater fylt av barnefamilier og Mummi-entusiaster.
Annonse
Mummi er et viktig stikkord i sammenhengen. Eventyruniverset
som kretser rundt Mummitrollet, skapt av Tove Jansson, er nemlig viet sin egen
dag i Oslobukta, og Mummi-dagen i Oslobukta er på god vei til å bli en fast tradisjon.
I 2025
fyller Mummi 80 år, og planleggingen av hvordan dette skal bli synlig på den
spesielle dagen i Oslobukta er allerede i gang.
–
Neste år vil vi gjøre dette enda større ved å integrere flere butikker og andre
partnere. Det skal bli en bra feiring for alle som vil delta, sier Sundal.
–
Vi har et tett samarbeid med alle lisenstagere av Moomin i Norge som har
deltatt med salgsboder og sponset premier, lokale forretninger som har bidratt,
og vi har også samarbeidet med to som jobber med Moomin Characters i Finland, fortsetter
hun.
–
Viktig at det er gratis
Barna
står i fokus på dagen som i sin helhet er viet til kjente og kjære karakterer
fra barnebokuniverset – bygd på kjærlighet, likeverd, respekt, mot og
vennskap – som også mange nordmenn og osloborgere, i likhet med finner og andre
folk rundt om i hele verden, gjennom generasjoner har trykket til sitt bryst.
–
Vi har blant annet ansiktsmaling, høytlesning av Mummi i lavvo med Cappelen
Damm, visning av Mummi-film i andre etasje av Villa Paradiso, spill for barn og
skattejakt, forteller Sundal.
–
Det er viktig at det er en dag for hele familien som er gratis. Selvfølgelig
kan man kjøpe mat og andre ting i salgsboder, men selve aktivitetene skal være
gratis for at flest mulig skal kunne delta, utdyper hun.
–
Køene har vært lange
I en lavvo
med flere madrasser med puter og dyner spredt utover, ventet forventningsfulle barn
i kø for lesestund med gratis popkorn på kjøpet på Mummi-dagen i Oslobukta.
–
Jeg jobber som frilansskuespiller og sa umiddelbart ja til å være med på dette.
Det har vært utrolig gøy, kunne Espen Austdal Bergh (21), som sørget for
høytlesning av Mummi-historier for barna, konstatere med et smil.
–
Køene har vært lange, men barna har vært superfornøyde med opplevelsen. Alt er
veldig gjennomført, og det har vært mer populært enn jeg selv hadde trodd.
–
Veldig gøy
Jose Bryhn
(50) og datteren Luica Bryhn (6) reiste fra Slemdal for å være med på
Mummi-dagen i Oslobukta for andre år på rad.
–
Vi kommer hit fordi det er gøy med Mummi, og det er spennende å se hva som
skjer. Til nå har vi vært med på skattejakt, ansiktsmaling, og nå har vi en
lunsjpause, kunne Jose fortelle.
De skulle
da fortsette for å se hva som skjedde videre, men Luica hadde allerede en klar
favorittaktivitet.
–
Det var veldig gøy å vente på ansiktsmaling. Jeg valgte tiger fordi den var søt.
Skummelt
med Mummi-figurer
Lily
Seines Hammersland (4) og moren Ida Seines (43) holder til i hovedstaden og tok
turen til Oslobukta på Mummi-dagen.
–
Det er første gangen vi er her. Så langt har vi spilt brettspill og videospill,
og hilst på Mummi-figurer, men det var litt skummelt, ler Ida.
–
Vi fikk tips om dette og har sett det på reklame, så vi tenkte at dette var noe
vi ville delta på. Mummi er bra, fastslår hun.
–
Designet for å treffe barn og voksne
Videospillet
de to henviser til, ble lansert i mars og kunne under Mummi-dagen i Oslobukta testes
ut i pop-up-butikken på stedet av store og små Mummi- og spillentusiaster.
–
Jeg startet å lese en bok av Tove Jansson og begynte å fundere over hvordan
dette kunne gjøres om til videospill, forteller Are Sundnes (40) i Hyper Games,
som står bak «Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen».
De siste
fire årene har han med et team på 13 personer jobbet for å utvikle spillet. Det
har raskt vokst i popularitet i hele verden, men mest i Norden og Japan.
–
Det er designet for å treffe både barn og voksne. I tillegg har det vært viktig
for oss å bevare Tove Jansson sin stil og sitt uttrykk, sier han videre.
I Torggata i ett år
De
to offisielle Moomin-butikkene her til lands er å finne utenfor hovedstaden,
henholdsvis i Bergen og på Gardermoen, men Kitch’n i Torggata har en såkalt Moomin
Arabia Shop in Shop som åpnet i fjor høst, der hele 80 kvadratmeter er viet den
finske porselens- og keramikkprodusenten Arabia sine Mummi-produkter.
Mummi-kopper
er et velkjent og ettertraktet samleobjekt, og slipp av kopper med nye
motiv har tidligere skapt lange køer i sentrumsgatene.