Onsdag ettermiddag var øyferga Oslo XI igjen involvert i et ublidt møte med en kai. Denne gang på ferjekaia Lindøya Øst. Ingen personer kom denne gang til skade. Foto: Kjersti Opstad

29. juni dundra øyferga Oslo XI i kaia på Hovedøya. I dag traff den kaia på Lindøya

29. juni mistet øyfergen Oslo XI motorkraften og dundret inn i ferjekaia på Hovedøya. Mandag var den tilbake i drift. I dag fikk den motorproblemer igjen og traff kaia på Lindøya Øst.

Med sommertemperaturer og skyfri himmel var det onsdag ettermiddag mange oslofolk som hadde funnet veien ut til badeøyene. En av disse var VårtOslos tidligere spaltist, Kjersti Opstad.

Ved 14-tiden var hun på vei mot Lindøya med fergen Oslo XI. Dette var den samme fergen som 29. juni braste inn i fergekaia på Høvedøya. I denne ulykken ble i alt åtte personer skadet.

— Alt er normalt. Plutselig får vi beskjed om at vi har motorproblemer og må gå inn til kai på Lindøya Øst, forteller Opstad til VårtOslo.

Traff kaia med et brak

Det hele gikk rolig for seg inntil fergen kom nærme kaia, da viste det seg at reversen på motoren ikke fungerte. Dermed traff fergen kaia med høy hastighet.

— Det kom et skikkelig brak da vi traff kaia. Heldigvis ble ingen kastet rundt, forklarer Opstad.

Senest 29. juni var ferga Oslo XI involvert i et annet uhell. Den gangen ble åtte personer skadet. Foto: Lars Eide / NTB scanpix

Kaotisk evakuasjon

Etter å ha truffet kaia var situasjonen rolig, men evakueringen av båten beskriver Opstad som kaotisk.

— De begynte å evakuere uten først å ha festet trosser til land. Dermed måtte folk med barnevogn og andre hoppe i land uten at båten lå i ro. Det førte til kaos ombord og kunne fort blitt dramatisk, forteller hun.

— Merkelig å ikke fortøye

Etter noe tid klarte mannskapet å få fortøyd båten med siden til kai, heller enn baugen (slik den vanligvis er fortøyd).

Oppstad, som selv er oppvokst med båt på Møre-kysten, synes det er merkelig at evakueringen av ferga startet før den var trygt fortøyd til land.

� Det er merkelig å starte evakueringen av en ferge uten at den først er fortøyd til kaia, mener passasjer Kjersti Opstad. Foto: Thor Langfeldt

— Alle med litt erfaring fra båt vet jo at det er viktig å fortøye båten før noen begynner å gå i land, sier hun.

De strandede passasjerene fikk etter vel 10 minutter skyss med en annen øyferge videre.

Etter det VårtOslo har klart å bringe på det rene ble ingen skadet i dagens nye sammenstøt. Fergen ble derimot tatt ut av trafikk og lå i alle fall ved 1530-tiden fortsatt til kai på Lindøya Øst, altså en og en halv time etter at den ankom Lindøya.

Nylig tilbake i trafikk

Det var først mandag denne uken Oslo XI igjen var tilbake i drift etter ulykken på Hovedøya 29.juni. Undersøkelser etter ulykken har ikke kunnet fastslå noen årsak til denne. Det ble ikke funnet verken tekniske eller mennesklige feil ved båten. Sjøfartsdirektoratet hadde ingen betenkeligheter med å godkjenne at ferga igjen ble satt i drift.

— Det er alltid dumt å ikke finne en konkret årsak. Men fergen er testet godt nå, og vi hadde ikke fått den godkjent hvis ikke alt var i orden, sa daglig leder i Oslofergene, Pål Ruud, til Teknisk Ukeblad. Oslofergene har kontrakt med Ruter om å tilby ferjetrafikk ut til øyene.

VårtOslo har onsdag ettermiddag forsøkt å komme i kontakt med Oslofergene for en kommentar, men ikke lyktes. Pressevakt i Ruter, Cathrine Myhren, opplyser at de ikke har fått informasjon fra Oslofergene om uhellet. Dermed kan hun heller ikke gi noen kommentarer til saken.

Powered by Labrador CMS