DEBATT
Matias Faldbakken vant konkurransen om kunstverket som skal fylle minnelunden etter 22. juli-ofrene i regjeringskvartalet.
Foto: Eivor Evenrud
– Jeg er glad for juryens valg av minnested etter 22. juli. Kunstverket forvalter historien om terroren
Bare ett av verkene ville for alltid insistert på oppmerksomheten og de spørsmålene 22. juli aldri må slutte å kreve fra oss alle. Det ene verket, er vinnerverket.
Matias Faldbakken vant konkurransen om å utforme det nye
minnestedet for 22. juli i regjeringskvartalet.
Stålriggen som ble brukt til å flytte kunstverket Fiskerne, av
Carl Nesjar og Pablo Picasso, gjenskapes og fylles med mosaikk og motiv fra
Utøya.
Navnene og alderen til de drepte vil inngå i verket og vil være
plassert i rundt 60 cm høyde. Fargevalget er nøye gjennomtenkt, og insisterende
på hver sin måte, avhengig av om man er på vei inn til 22. juli-senteret eller
passerer på andre siden av gaten.
Verket er monumentalt, og vil være umulig å overse. Nettopp
derfor mener jeg juryens valg er godt.
Dagen det dirret i vinduene
Noen vil hevde at jeg ikke bør mene noe om dette siden jeg
tross alt er kulturpolitiker for Arbeiderpartiet.
Min inngang til juryens beslutning om «En opprettholdelse»
som nasjonalt minnested, er et virvar av hatter. To av dem er som pedagog og
mamma til barn som ikke var født den dagen da det dirret i vinduene mine på
Kiellands plass mens bomben gikk av i regjeringskvartalet 22. juli 2011, før
terroristen kjørte mot Utøya.
Jeg holdt på å skrive ‘resten av historien kjenner vi’, men
poenget er nettopp at mange ikke gjør det.
Vi forsøkte å fylle et tomrom
Fem- og seksåringene kom tilbake til barnehage og skole
tidlig i august 2011. Vi som jobbet der, hadde en enorm jobb med å forberede,
forstå og forsøke å planlegge hvordan vi skulle håndtere barnas spørsmål og
reaksjoner på 22. juli.
Når skulle vi gi rom og når skulle vi forsøke å fylle tomrom
i barns og unges spørsmål, frykt og barnslige måte å møte en slik enorm
hendelse? Noen hadde mye kunnskap om 22. juli, andre hadde vært helt skjermet.
Vi var på ingen måte de som sto i det verste den gangen, men
det var krevende, og det vil det alltid være for en del av førstelinja som
jobber med de yngste.
En gjenspeiling av brutaliteten
Og det er med det bakteppet jeg er glad for juryens valg av
minnested. Jeg vet at de to andre forslagene i konkurransen ikke ville krevd
noe særlig av dem som ikke kjenner historien.
Skulpturene med de avkappede trærne (en av de andre
finalistene til minnelund) inneholder en gjenspeiling av brutaliteten i det som
hendte 22. juli, men bare hvis du vet det fra før. Jeg har full forståelse for
reaksjonene til dem som ønsket seg det alternativet, og ønsker synspunktene
velkommen.
Historien om terroren
Som pedagog kunne jeg tatt med store grupper barn og unge
til alle tre forslagene som gjensto i konkurransen, og jeg vet hvordan de
trolig ville møtt verkene.
To av dem ville vært en form for lekeplass med artige
skulpturer - et litt annerledes uterom som skled godt inn i omgivelsene. Bare
ett av verkene ville for alltid insistert på oppmerksomheten og de spørsmålene
22. juli aldri må slutte å kreve fra oss alle. Det ene verket, er vinnerverket.
Det taktile, høydevalgene og motsetningene i verket er
særdeles godt innrettet for å forvalte både historien om terroren og å aktivere
mental beredskap mot at det noensinne skal skje igjen.
Et målrettet terrorangrep
Matias Faldbakken uttalte selv følgende i går:
«Skulpturen skal oppleves som stor og insisterende, og den
enorme vekten må svare til vekten denne hendelsen har hatt i Norge.»
Helt til slutt, som det også ble påpekt flere ganger på
Kunstnernes hus i går:
De ble ikke drept fordi de var på sommerleir. De ble drept
fordi de var på AUFs sommerleir. Det var ingenting tilfeldig med 22. juli, det
var et målrettet terrorangrep.