VisitOslo turister
Sam (bildet) og Marela var lei trengselen i Paris, og ble fløyet over til Oslo av VisitOslo. Foto: VisitOslo

VisitOslo «reddet» turistpar fra tettpakkede Paris. Fløy dem til Oslo, og filmet det hele

Paris-turister syntes det var for mange turister i Paris, så VisitOslo fløy dem til Oslo og filmet seansen. Filmen har hele 1.6 millioner visninger på fem dager.

Sam og Marela fra New Zealand syntes det var alt for mange turister i Paris. Når de besøkte Louvre, slet de med å få sett Mona Lisa på grunn av trengselen.

De var frustrerte, og fikk utløp for frustrasjonen på Instagram. Og VisitOslo følger tydeligvis med på Instagram, for de oppdaget innlegget og bestemte seg for å gjøre noe med saken.

— Vi satte i gang en redningsoperasjon da vi via Instagram oppdaget paret som var fanget i en turistfelle. Vi tok affære og hentet det New Zealandske paret fra overfylte Louvre til fredfylte Oslo, forteller Sonja Birch-Olsen, kommunikasjons- og prosjektkoordinator i VisitOslo, til VårtOslo.

Bak videoen står Oslo Brand Allianse, som består av VisitOSLO, Oslo Business Region og Osloregionen. De samarbeidet med Trigger, mens Waterdrop har stått for produksjon av film.

Og her er sjølveste videoen:

1.6 millioner visninger

Videoen hadde hele 1.6 millioner visninger på fem dager (frem til i går kveld), og det bare på Facebook. Dermed ser det ut til at det temmelig originale markedsføringstiltaket til VisitOslo er verdt investeringen.

  • Flest seere i Japan, Spania og Storbritannia.
  • Prosjektet kostet 350.000 kroner.
  • Det er Oslo Brand Alliance (OBA) som står bak kampanjen. VisitOslo er en del av alliansen sammen med Oslo Business Region og Osloregionen.
  • Byrå: Trigger og Waterdrop, begge Oslo-byråer.
  • Norsk musikk: Highasakite.
  • – Vi var på jakt etter å gjøre en kampanje for å vise fram Oslo. Vi har konkurranse fra hele verden, og skal vi markere oss, må vi gjøre noe annerledes. Vi har ikke budsjett til kjøpte flater i media, fortalte avdelingssjef for medier og kampanjer i VisitOslo, Katrine Mosfjeld, til Dagsavisen tidligere.

    – Vi lurte på om vi hadde tatt for mye Møllers Tran. Skulle vi utfordre Paris? Det var et risikoprosjekt, og dyrt hvis ingen så filmen. Men så har det vist seg at den har blitt godt mottatt, sier hun.

    MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

    Kommentarer