– Vi driver kafe på dagtid, og forutsetningene ble helt endret etter at kommunen satte i gang med veiarbeidene. Foto: Privat
Ur Kolonial på Grünerløkka hadde siste åpningsdag i går. Antallet kunder i kafeen stupte på grunn av veiarbeid
Trafikkstøy fra veibyggingen i Thorvald Meyers gate og Helgesens gate førte til at omsetningen i Ur Kolonial falt som en stein. Nå må de legge ned virksomheten på Løkka.
Ur Kolonial er en kafé og kolonial i ett. Hovedgeskjeften er salg av kraft. Kolonialen selger buljong og langtidskokt økologisk kraft på bein fra kylling og okse. I tillegg driver kolonialen en kafé med uteservering.
«I dag er siste åpningsdag på UR kraft + kolonial på Løkka! Vi skulle så gjerne fortsatt å være i lokalet og beholde nærkontakten med kunder, arrangere søndagsmiddager, konserter og kurs, tenne i peisen og spille fin musikk mens vi serverer kraftmat», skriver gründerbedriften på Facebook-siden sin.
«Men etter seks måneder med ekstremt mye bråk og støv fra oppgraderingen av Thorvald Meyers gate må vi dessverre rømme området. Det har også mange av områdets kunder gjort, og da forsvinner jo grunnlaget for å drive business også. Dessverre. Men vi velger å se dette også som en ny start for oss», sier gründer og daglig leder, Siv Hauge.
Folk kommer langveisfra
I går var siste dag for kafeen og kraftprodusenten. Nå flytter de ut av lokalene i Helgesens gate på Grünerløkka for å unngå konkurs. – Det er ingen vits i å være der lenger, når vi ikke driver kafe.
Annonse
– Det er kjempetrist. Vi flytta inn i juni 2017 og har brukt masse penger på å pusse opp. Vi har klart å bygge oss opp og bygge et varemerke for urkraft. Folk kommer fra land og strand for å handle og besøke oss. Det er veldig trist å ikke kunne ta imot kunder lenger, sier Hauge.
Hun peker på veiarbeidene i Helgesens gate og Thorvald Meyers gate som en hovedårsak til at salget stupt. – Det har vært surrealistiske mye bråk de siste månedene, rett utenfor døra vår. Lastebiler og gravemaskiner har gått i skytteltrafikk.
Savner hjelp fra kommunen
– Vi driver kafe på dagtid, og forutsetningene er helt endret etter at de satte i gang med arbeidene. Selv om vi ikke har solgt et vinglass på uteserveringen i hele sommer og omsetningen gikk ned med 50 prosent, har vi måttet betale full husleie hele tiden.
Hun synes det er rart at butikkene som rammes av veiarbeidet ikke får økonomisk drahjelp fra kommunen i en overgangsperiode. – Spesialbutikker som vår rammes og forsvinner, mens kjedebutikkene består, sier gründeren.
Et annet problem er parkeringsvanskene. – Mange av våre kunder handler mye og kommer med bil, når de handler kraft. At de ikke finner parkeringsplass, er ikke bra for business. Derfor har vi begynt å kjøre ut kraft til kundene selv, forteller Hauge.
Nå flytter Ur Kolonial inn i et produksjonskjøkken, mens de leter etter et nytt lokale.