klamydia
Pass deg for klamydiaen i Norge! Dette skiltet er det første som møter deg når du kommer til Oslo. Foto: VårtOslo

Turistenes første møte med Oslo S: Norge har Europas høyeste klamydia-rate

«Welcome to Norway – the land of chlamydia». Et reklameskilt fra 7-eleven vekker oppsikt.

Et bunadskledd, smilende par med fjord og fjell i bakgrunnen. Det er bildet som møter turister som går av Flytoget på Oslo S. Her blir turistene advart mot klamydiainfiserte nordmenn:

«Norway has one of the highest rates of chlamydia in Europe. Visiting from abroad? Make sure to protect yourself against the locals! Get your condoms at the nearest 7-Eleven», står det på skiltet.

– Dette var reklamen sin, det

Manger har reagert på sosiale medier:

«Tror vi eksporterer litt klamydia også,» skriver Rolf Martin Angeltvedt, leder av Helseutvalget, på Facebook.

Terje Schrøder fra «Great Garlic Girls» er tydelig begeistret og skriver: «Dette var reklamen sin, det».

«Excellent» og «innertier», sier andre på Twitter.

Reklamerer for kondomer

Thea Kjendlie, kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience, som 7-Eleven er en del av, er opptatt av at 7-Eleven er et vanlig stoppested på vei hjem fra byen for mange. Hun sier til Nettavisen:

– 7-Eleven er tilstede i alle de største byene i Norge. Med andre ord finner du oss der unge mennesker finner hverandre – for en natt eller flere. Fordi vi ligger sentralt plassert og har lange åpningstider, er det nærliggende å kjøpe kondomer hos oss når behovet mer eller mindre spontant melder seg.

Stadig flere får klamydia

Norge ligger i klamydiatoppen, og forekomsten av klamydia i Norge har de siste 10 årene ligget mellom 450-500 tilfeller per 100.000 innbyggere.

I 2016 ble det diagnostisert 26.108 klamydiatilfeller i Norge, det høyeste tallet siden Folkehelsinsituttet begynte å overvåke sykdommen 2005. Tallene for 2017 er ennå ikke klare.

I tillegg til at antallet klamydiatilfeller stiger, skjer det samme med antallet som tester positivt for gonoré og syfilis, som begge har økt med henholdsvis 28 og 19 prosent fra 2016 til 2017.

La oss holde kontakten og husk å melde deg på vårt nyhetsbrev.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer