Elsparkesyklene regjerer i Oslo sentrum. Mange bruker dem også i ruspåvirket tilstand. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Trygg Trafikk advarer mot trimming av elsparkesykler: – Totalt meningsløst og farlig
Elsparkesykler kjøres i fylla i Oslo sentrum, skadetallene ved legevakten øker og politiet ber om strengere lover og regler. Nå kommer også advarsel mot trimming og økt fart.
Flere velger nå å få elsparkesyklene trimmet slik at kjøretøyet går enda raskere. Det får trygg Trafikk til å reagere.
— Det finnes ikke et fornuftig behov for dette. Å styre en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen oppleves som mer enn fort nok for de fleste, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Trimming betyr at du modifiserer motoren for å oppnå høyere hastigheter.
I juni hadde totalt 111 personer skadet seg ved bruk av elsparkesykkel. Totalt for de siste tre og en halv månedene april, mai, juni og halve juli er dette tallet 258.
Elsparkesyklene er ikke bygget for hastigheter over den innebygde fartsgrensen, og de blir derfor ustabile ved trimming, forklarer Johansen.
– Trimming er meningsløst, og det øker bare sjansen for å kjøre på fotgjengere. Høyere fart gir også en betydelig risiko for hodeskader hvis du mister balansen, sklir eller tverrstiller på en elsparkesykkel. I tillegg er det ganske enkelt ikke rom for høyere hastigheter på de stedene der folk har nytte av sparkesykkel med elektrisk motor, sier Johansen.
Han forklarer også at verken bremsesystemene eller hjulene på elsparkesykler er dimensjonert for høyere hastigheter.
– Er det din første tur på en elsparkesykkel, bør du først øve et sted med lite trafikk. Å kjøre elsparkesykkel krever litt erfaring med både kjøretøyet og å håndtere trafikken. I tillegg krever det modenhet, sier seniorrådgiveren i en pressemelding fra Trygg Trafikk.
Han forteller videre at veldig få bruker hjelm på elsparkesykkel, og dette øker sannsynligheten for alvorlige skader.
Flere ønsker seg nå et nytt regelverk for bruk av elsparkesykler, og både politiet og Trygg Trafikk har uttalt at de støtter dette.
— Vi ønsker en nedre aldersgrense på tolv år og et krav om bruk av hjelm, sier Christoffer Solstad Steen, fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
Flere europeiske storbyer har den siste tiden skjerpet regelverket for bruk av elsparkesykler.
København har nylig innført regler som innebærer 15 års aldersgrense for å kjøre uten voksen. I tillegg skal det kun være én person på elsparkesykkelen, og det er ikke tillatt å kjøre den på fortau.
Også i Sverige raser diskusjonen om regelverk for elsparkesykler etter at det i mai omkom en 27 år gammel mann som følge av kollisjon mellom en elsparkesykkel og bil.