Trondheims regulerer bruken av elsparkesykler. Oslo kan følge etter
– I Oslo har vi ikke sett det som juridisk mulig å regulere elsparkesyklene. Vi registrerer at Trondheim mener det er grunnlag for dette. Da bør også vi gå en ny runde og se om vi skal la oss inspirere, sier Andreas Halse (AP).
Det er flere sider ved bruken av elsparkesykler de lokale politikerne ønsker å få kontroll med før disse blir å se igjen i bybildet i Trondheim.
Antallet elsparkesykler må ned
VårtOslo han snakket med Geirmund Lykke (Krf) fra formannskapet i Trondheim. Han var blant dem som satte ned foten.
Annonse
– Først og fremst handler dette om at alle som skal drive handel i det offentlige rom skal ha avtale og tillatelse til dette. I tillegg mener vi at erfaringene fra Oslo gir oss grunn til å regulere dette på en skikkelig måte.
Han ser for seg at reguleringen retter seg både mot antallet elsparkesykler i byen og hvor disse skal parkere, slik tilfellet er med bysyklene.
– Byen skal være for alle
Et annet viktig tema er hvorvidt elsparkesyklene skal kjøre i veien eller på fortauene.
– Vi vet at kjøringen på fortauene er noe av det som bekymrer fotgjengerne mest, og spørsmålet er om vi ivaretar deres interesser godt dersom vi fortsetter å la dem kjøre på der.
Også Marte Løvik (Trondheim SP) er skeptisk.
– Jeg har kun 70 prosent synsevne. Elsparkesyklene gjør at jeg antagelig ikke kan bruke byen som andre. Det samme gjelder for dem som bruker rullator. Byen vår skal være til for alle, da kan vi ikke ha elsparkesykler hensatt overalt, mener hun.
* Syklene skal være utstyrt etter de krav som stilles i forskrift om krav til sykkel, med for eksempel bremser, lys foran og bak og signalklokke. Hastighetsbegrensninger for elsykler og el-sparkesykler skal også følges.
* Tjenestetilbyder skal selv følge trafikkreglene i deres utførelse av driftstjenester. For eksempel skal driftsbiler ikke stanse i sykkelfelt, på fortau, eller kjøre i sykkelvei og i park- og friområder. Det oppfordres til bruk av lastesykkel i driften fremfor varebil.
* Tjenestetilbyder bør informere sine kunder om trafikkregler og hvordan syklene brukes på en trygg måte.
* Tjenestetilbyder skal aktivt følge opp deres sykler. Det innebærer å fjerne ødelagte eller defekte sykler, rydde sykler som står til hinder for øvrig ferdsel og fjerne sykler som er forlatt i sjøen, elver, skogsområder og så videre.
Vet ikke om retningslinjene er fulgt
Om retningslinjene er fulgt opp av kommunen, er uklart.
– Vi utarbeidet noen retningslinjer som vi henstilte de ulike utleieselskapene til å følge, men jeg har ikke nok oversikt til å si om disse er etterlevd, sier Andreas Halse, samferdselspolitisk talsperson for AP i Oslo bystyre.
Ifølge Halse kan Oslo ende opp med å gjøre som Trondheim.
– I Oslo har vi ikke sett det som juridisk mulig å regulere elsyklene. Vi registrerer at Trondheim mener det er grunnlag for dette, og da er det grunnlag for å gå en ny runde og se om vi skal la oss inspirere, sier Halse til VårtOslo.
Halse vil ikke si om det er aktuelt med faste parkeringssoner, slik som med bysyklene, men han innrømmer at høy fart og parkering er noe av det som bekymrer mest.
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, bekrefter at det kan være aktuelt å innføre lokale reguleringer også i Oslo. De går gjennom vedtaket og lovhjemlene som Trondheim kommune har brukt.
Hun henviser til at det har vært flere ulykker med elsykler og at elsparkesykler har skapt flere farlige situasjoner, blant annet for eldre, blinde og andre med nedsatt funksjonsevne.
– Vi ønsker at det skal være trygt for alle å ferdes i byen, uten forsøpling, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG) byråd for miljø og samferdsel, sier hun til NTB.
Dale er kritisk
Samferdselsminister Jon Georg Dale er kritisk til en regulering, ifølge Aftenposten. Selv om Trondheim antakelig har lov til å stramme inn etter regelverket, mener samferdselsministeren at dette ikke er veien å gå.
– Det er ikke forbud og offentlig regulering som kan løse dette. Men man må få parkeringssituasjonen til å fungere bedre. Aktørene selv bør finne fornuftige løsninger i samarbeid med kommunene, sier Dale.
Han har invitert aktørene som opererer i Oslo, til et møte den 16. september.