Rashaun, AKA The Basketballman, har en lidenskap for basketballer. Her viser han et av sine triks på Karl Johan. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

The Basketballman er i Oslo

Rashaun, AKA The Basketballman, AKA Marvin Straight, har sammen med et knippe basketballer opptrådt verden rundt i snart fjorten år. Nå er han sprettende og balanserende på plass i Oslos gater for femte gang.

Gateartisten, som vokste opp i New York, fikk tidlig smaken på basketball. Den verdensvante artisten har i tillegg opparbeidet seg en viss kjendisstatus som basketballtrikser. Spesielt kjent er han i Australia hvor han vanligvis holder til.

— Jeg har spilt basketball fra jeg var omtrent ni år gammel. På den tiden var streetball veldig populært, men jeg drømte aldri om å bli profesjonell. Jeg var mye mer opptatt av å ha det gøy med å spille og trikse, forteller Rashaun.

Det er ikke mangel på kroppslige ferdigheter hos Karl Johans gateartist, Rashaun. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Det kontantløse samfunnet er en utfordring

Da Rashaun flyttet til Hawaii som nittenåring, oppdaget han at den gledelige hobbyen kunne bli et levebrød. Siden da har showet bare fortsatt. For Rashaun er opptredener noe mer enn bare basketballtriksing — her flyter latteren lett blant tilskuerne, som han liker å invitere med i showet.

Men livet som gateartist i Oslo er ikke alltid lett. Ifølge Rashaun har byen blitt et mindre attraktivt sted for artister å reise til. Noe han mener skyldes mangelen på kontanter, men også et lite etablert gateartistmiljø sammenlignet med andre europeiske storbyer.

— Jeg har blitt anbefalt å skaffe meg Vipps, men det gjorde ikke store forskjellen, sier han oppgitt.

Ballene flyr i det Rashaun begynner opptreden sin. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

— I Oslo trenger man ikke lisens for å opptre

Ifølge Rashaun er det også en annen viktig årsak til at mange gateartister styrer unna Oslo.

— For bare noen år siden var vi mange flere artister her. Vi hadde respekt for hverandre og ventet på tur. Men nå har musikkspillere tatt over alle plassene. De jobber i team. En selger cd-er og en annen passer på sine egne, sier basketartisten.

— I Oslo trenger man ikke lisens for å opptre på gata — noe som er en bra ting. Men hvis man har lisens, kan heller ingen be deg om å flytte på deg, sier han.

— Nå må vi gateartister kjempe for plassen vår og komme til enighet oss imellom. Noen ganger fører det til problemer. Men jeg er ikke redd, sier Rashaun og forteller at noen forsøkte å skremme ham vekk fra Egertorget like før mandagens show.

Deler av showet involverer også publikum. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

En lidenskap for livet

Tross utfordringene yrket bringer med seg, trives Rashaun i Oslo. For Norge er først og fremst et sted han drar for å være på ferie. Neste stopp er Fringe Festival i Edinburgh, Skottland, en av de største kunstfestivalene i verden. Her skal Rashaun få møte artister fra alle verdensdeler som samles for lage show.

Å opptre vil alltid være en lidenskap, og Rashaun tenker ikke å gi seg med det første.

Powered by Labrador CMS