Tag: Bilfritt Byliv

– Et byliv kan ikke vedtas av et byråd

Det har utviklet seg en kultur i Oslo kommune at store politiske prosjekter blir besluttet, men gjennomføringen skyves nedover i linjen. Her er vi ved...

— Bilfritt byliv er byrådets grensemur. Stenger folk ute fra sentrum

I følge trafikkmålinger kommunen selv bestilte, førte etableringen av sykkelfelt i Eilert Sundts gate til mer tungtrafikk, høyere hastighet og færre syklister. Samtidig viser...

Hvem tar ansvaret når møblene forsvinner fra Møbelgata?

Når Aftenposten bringer nyheten om at to møbelbutikker skal legge ned i Møllergata, så er det selvsagt vemodig. Mange husker fortsatt «møbelgata». Men tidene...

Moteforretningen Follestad fikk ikke skjenkebevilling for sin vinbar i Kongens gate

-- Konkurrentene våre innen herremote finnes ikke i denne byen. De finnes i utlandet. I London og i Milano. Vi vil gi kundene våre...

Nesten halvparten er positive til bilfritt byliv i Oslo. Butikkene mest negative

Men mens bare en tredel av Oslos befolkning som helhet er negative, så er nær halvparten av de næringsdrivende det, viser studien som er gjennomført...

– Det kryr av prostituerte utenfor de få butikkene vi har igjen i Kvadraturen

Prostitusjon i området rundt Bankplassen og Kongens gate er ikke noe nytt. Men siden innføringen av prosjekt Bilfritt byliv har problemet økt, mener Kvadraturforeningen,...

– Respekten for bevegelseshemma sin rett til å bruke byen har svikta ein plass

Parkeringssituasjonen for folk med parkeringstillatelse for bevegelseshemma (HC-kort) har blitt betydeleg verre, til tross for at det det siste året har blitt fleire dedikerte...

Færre fotgjengere fører til mindre handel i Oslos paradegate. – Vi er bekymret, sier...

Ny statistikk fra eiendomsforvaltningsselskapet Promenaden viser at det hittil i år har vært 7,7 prosent færre fotgjengerne i Karl Johans gate enn i fjor....

Monsteret Plastozilla flytter på seg. Men i høst må hun dø

Siden begynelsen av juli har plastmonsteret stått på Europarådets plass ved Jernbanetorget. Men i september er det slutt for Plastozilla. Da skal hun ut...

Vi er i ferd med å få et bilfritt Oslo-sentrum. Men hva kommer etter...

Vi beveger oss mot et bilfritt sentrum, og mange er glade for det. Andre er alt annet enn fornøyde med det. Mange i handelsstanden...

I dag ble plassen foran Rådhuset, Fridtjof Nansens plass, bilfri

Oslo kommune har gjennom programmet Bilfritt byliv som mål å skape bedre bymiljø og økt byliv innenfor ring 1. Ett av tiltakene er å...

Politiet kritisk til den utstrakte gateskiltingen ved Bilfritt byliv

Tirsdag arrangerte Byutviklingskomiteen åpen høring i forbindelse med det kommunale Bilfritt byliv-prosjektet. Her møtte oslopolitiet og representanter for byens nødetater. I forkant av høringen leverte...