Vålerenga stadion under åpningen. Foto: VårtOslo

Supporter om navnet Intility arena. – Ikke f... om jeg kommer til å bruke I-navnet på vår nye hjemmebane

Publisert

Vålerengas supportere kritiske til nytt navn. – Det er forskjell på å sikre stabile inntekter og selge sjela si! Navnet er Vålerenga Stadion. Ferdig snakka.

Etter 104 års ventetid på et eget hjem, var Vålerenga nye stadion på Valle en kjærkommen gave til lagets supportere. Opp til nå har det offisielle navnet på stadion vært Vålerenga kultur- og idrettspark. På folkemunne har den hett Vålerenga stadion.

Nyheten om at klubben har solgt stadionnavnet til teknologiselskapet Intility, har ikke blitt mottatt nådig av fansen på sosiale medier. Mange mener navnet ikke burde vært solgt. Enda flere sier de ikke vil benytte seg av det nye navnet, men fortsette å kalle arenaen Vålerenga stadion.

Frykter billigsalg av stadionnavnet

En av de mest kritiske røstene til navneendringen er supporterbloggen sotahjørnet.no. I et innlegg kalt "Solgt seg til Intility arena" mener bloggen at stadionnavnet er solgt på billigsalg.

— Jeg frykter rett og slett at Vålerengas kultur- og idrettspark er solgt langt billigere enn det stadionnavnet burde gå for. Er markedsverdien lav i øyeblikket, kunne det lønt seg å vente et år eller to med å selge navnet, mener skribenten Hjesus.

Bloggen sotahjørnets venner er lite glad for den nye sponsoravtalen. Skjermdump: sotahjørnet.no

Hjesus begrunner synspunktet med at den nye sponsoren Intility, i norsk sammenheng, er et lite firma. Det har neppe like store økonomiske muskler som andre firmaer som har kjøpt seg stadionnavn. Han viser her både til Stabæks tidligere hjemmebane, Telenor Arena på Fornebu, Stavanger ishockeys DNB Arena i Stavanger og Komplett Arena i Sandefjord.

—  Felles for dem alle er at ingen trekker like mange tilskuere som Vålerenga Fotball gjør, så hvorfor klarer ikke da Vålerenga å finne en storsponsor til stadionnavnet, undrer Hjesus.

— Oppskrift på å få folk til å gi f...

Sotahjørnet-bloggen er ikke alene om å være kritisk. I en rekke diskusjonstråder på sosiale medier er misnøyen hos supporterne stor. Mange mener det ikke er riktig å selge stadionnavnet.

— Uansett penger, et totalt latterlig navn! Dette er oppskrift på å få folk flest til å gi f... i alt som heter fotball. Sjøl kommer jeg aldri til å vike fra Enga, men ikke f... om jeg kommer til å bruke I-navnet på vår nye hjemmebane, skriver en supporter på Facebook.

En annen er skeptisk til at et firma uten noen form for tilknytning til fotballen går inn som stadionsponsor.

— Selger sjela si

— Bedriften er sikkert flott på alle måter, bortsett fra at den ikke har en dritt med fotball å gjøre. Det er flott hvis de vil sponse Enga. Men å la dem få navnet på stadion? Helt håpløst! Det er forskjell på å sikre stabile inntekter og selge sjela si! Navnet som skal brukes er Vålerenga Stadion. Ferdig snakka.

Andre igjen er svært skeptiske til at den nye stadion blir hetende arena og ikke stadion.

—  Hvorfor ARENA? Vi har da et STADION. Nå også med et navn jeg allerede har glemt, skriver en annen.

Klanen fornøyde med avtalen

Vålerengas uavhengige supporterklubb, Klanen, huser lagets mest fanatiske supportere. Talsmann Erling Rostvåg mener avtalen klubben skrev under mandag er den beste avtalen klubben kunne fått.

—  Det var aldri et alternativ å ikke selge stadionnavnet, og nå har vi funnet et firma som er fra Oslo øst, som har en blå og hvit logo og som har råd til å betale det Vålerenga trenger. I en normal verden er det ikke mulig å få det så veldig mye bedre enn dette, sier han på Vålerengas hjemmesider.

Talsmann for Klanen, Erling Rostvåg, er svært fornøyd med den nye sponsoravtalen for stadion. Foto: Vålerenga fotball

Rostvåg er gledelig overrasket over den tilnærmingen Intility har hatt til hele prosessen og hva supporterne faktisk ønsker av dem som samarbeidspartner.

—  Først og fremst må jeg si at jeg tror aldri det har skjedd før at en sponsor har gått til supporterne og spurt hva som er "do's and dont's" her. Vi kan være fornøyd med at det ble Intility Arena. Det er en bedrift rett nedi gata her som har vokst og vokst, og det syns jeg er fett, sier han.

Klubben har full forståelse for supporterne

Kommersiell leder i Vålerenga fotball, Espen Østerhaug, er en svært fornøyd mann om dagen. Han mener klubben nå har fått på plass en svært viktig avtale. Han innser likevel at mange av supporterne kan finne på ikke å bruke stadionnavnet.

Kommersiell leder i Vålerenga fotball, Espen Østerhaug, mener navnet Intility arena vil sette seg. Foto: Vålerenga fotball

— Verken vi eller Intility har noen problemer med at våre supportere vil fortsette å kalle anlegget på Valle for Vålerenga stadion. Dette er noe vi har vært klar over ville skje gjennom hele prosessen. Jeg tror likevel det nye navnet vil feste seg hos folk over tid, sier han.

Østerhaug påpeker at navnet Intility Arena var et ønske fra sponsoren.

— Firmaet ønsket å benytte arena i stedet for stadion, først og fremst fordi de synes det klinger bedre. Videre er det jo også sånn at arena er i ferd med å bli det nye navnet på mange stadioner over hele Europa, legger han til.

Powered by Labrador CMS