Det var liv i lokalene i Trelastgata igjen tirsdag.

Slo seg selv konkurs forrige uke – tirsdag var butikkdørene åpne igjen

Virksomhetsoverdragelse etter oppbud sørger for åpen butikk i Bjørvika.

Publisert

Fotokjeden Foto.no, en av Norges ledende aktører innen foto- og videoutstyr som har butikk, lager og administrasjon i Barcode i Bjørvika, slo seg konkurs etter flere år med økonomiske utfordringer, meldte Nettavisen fredag morgen.

Selskapet meldte oppbud ved Ringerike, Asker og Bærum tingrett. Driftsunderskuddet i 2023 var på snaut 22 millioner kroner, nesten dobbelt så stort som året før.

Færre ansatte

Samme kveld, fredag, kunne styreleder og gründer bak selskapet, Roar Sandvik, som forklarte konkursen med en miks av høyere driftskostnader, lavere marginer, valuta og endret kjøpekraft blant kundene, til nevnte avis melde at det hadde skjedd en virksomhetsoverdragelse.

Dette var beskjeden som møtte kundene ved inngangen til butikken til Foto.no i Trelastgata fredag.

– Nytt selskap tar over minst 15 ansatte, forteller Sandvik, som samtidig kunne opplyse om at det dørene ville holdes stengt lørdag og mandag før gjenåpning.

Før konkursen hadde selskapet totalt om lag 60 ansatte.

– Kjøper opplyser at de vil videreføre kjernekompetansen. De har antydet 15 ansatte overfor meg. Det betyr dessverre at en del av de ansatte mister jobben, for det er i underkant av 60 som mottok sin oppsigelse i dag, sa bostyrer Andreas S. Christensen til E24.

Tirsdag var dørene til butikken i Trelastgata, som ligger lokalisert sammen med Leica Store Oslo, åpne igjen.

En kunde på vei inn i Foto.no-butikken i Bjørvika tirsdag.

Mer nettbasert

Sandvik skal ikke lenger være daglig leder, ifølge E24 som skriver følgende:

«Han sier det fortsatt er mye som skal på plass, og at de kommer til å fremstå i en annen form enn før. De har betalt leie for ut januar og skulle flytte uansett».

– Planen nå er å flytte ved nyttår, og det vil bli mer netthandel. Det er sånn det har blitt. Vi er i dialog om å finne lokaler. Vi vil ha ett showroom som er mer mot B2B. Marginene i bransjen gir ikke rom for store butikker på kostbare steder. Kjernekompetansen er med videre, det er det viktigste, sier Sandvik. 

Powered by Labrador CMS