Imbran Zenuni er skolevaktmester på Godlia skole. Han er lett å be når ting skal fikses på skolen. Foto: Privat
Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen gjør slutt på konkurranseutsatte skolevaktmestre i Oslo
Rektor ved Godlia skole: – Det er en stor fordel å ha en vaktmester som kan huset og som er tilgjengelig på skolen hver dag. Det er ikke det samme å bestille tjenester.
Rundt en firedel av skolene i Oslo bruker vaktmestertjenester fra Neas Teknisk Drift. Nå har byrådet i Oslo besluttet å avslutte avtalen med Neas og ta vaktmestrene tilbake til det offentlige. Avtalen utløper i slutten av april.
– En vaktmester må kunne sin skole og kjenne detaljene. Jeg har daglig kontakt med barna. De er så opptatt av å ha en god skole at det er helt utrolig. De sier «vaktmester, det er en lampe som ikke fungerer», sier Imbran Zenuni til Klassekampen.
Vaktmestertjenesten i Oslo
I 2014 besluttet daværende byråd for kunnskap og utdanning i Oslo, Anniken Hauglie (H), å omorganisere vaktmestertjenesten ved skolene i Oslo.
Undervisningsbygg tok over vaktmestertjenesten ved nye skoler og rehabiliterte skoler. Vaktmestre ansatt ved skolene fortsatte i jobb til de sluttet i jobben. Over tid skulle tjenesten settes ut til private.
Oslo inngikk kontrakt med Neas Teknisk Drift, som i dag har ansvar for vaktmestertjenestene ved om lag en firedel av skolene. Denne avtalen har byrådet i Oslo nå besluttet å ikke videreføre.
Han er skolevaktmester ved Godlia skole i Oslo, en jobb han har hatt i fem år og som han stortrives i.
Rett etter at Zenuni fikk jobben, innførte det daværende borgerlige byrådet i Oslo en ny politikk: Vaktmestrene skulle ikke lenger jobbe for hver enkelt skole, men for Undervisningsbygg. Og over tid skulle oppgavene settes ut til private firma.
Vaktmesteren blir en del av laget
Annonse
Nå tar byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen (SV), vaktmesterne tilbake i kommunens favn.
– Gjennom å ha en fast vaktmester, slipper skolene å skrive i detalj alt som skal utføres i en kontrakt. I tillegg kan vi bruke vaktmestrene som en ressurs i skolen, de blir en del av laget. For det tredje bygger vi kompetanse gjennom tilstedeværelse, sier Thorkildsen til Klassekampen.
Også Arbeiderpartiet støtter kommunalt ansatte vaktmestre.
– Fordelen med skolevaktmesterne er at de er tilgjengelige. De ansatte på skolen har en travel hverdag, og det er tungvint å måtte fylle ut skjemaer hver gang en lyspære går, sier Abdullah Alsabeehg, skolepolitisk ansvarlig for AP i Oslo bystyre.
Rektor ved Godlia skole, Øyvind Bibow Hansen, mener det er flere grunner enn bare de praktiske oppgavene som gjør det nyttig å ha en egen vaktmester.
– Det er god økonomi i å vedlikeholde et bygg hele tida. Jeg tror vi sparer penger på det. Og verdien vaktmester har både for dem som jobber her og for elevene, kan ikke måles i penger. Elevene får også være med ham til å gjøre oppgaver iblant, og det å ha ham her betyr også at barna får sett flere yrkesgrupper. Å få barn til å velge yrkesfag, ikke bare studiespesialisering er viktig, sier han til Klassekampen.