Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
S/S Christiania har ligget til kais i Oslo så å si hver sommer siden 1994. Her har den vært i bruk til sightseeing, firmaturer og bryllupsreiser.
– Vi har holdt timeplanen, og jeg er veldig fornøyd med at båten rekker tilbake til høysesongen for seiling, sier Kristian Qvigstad, styreformann i Båtservise Sightseeing.
Skuta er, i tillegg til å være en av Europas største seilbåter, også den siste som ble bygget som lasteskip uten motor. Skipet ble bygget i 1947 i Finland. Siden landet var fattig, hadde de ikke råd til å kjøpe motor.
– Jeg er veldig glad i båten, og mener at det er den fineste av de vi har, og den er jo også helt original, sier Qvigstad.
S/S Christiania har ikke en mektig historie rundt navnet, sånn som mange båter har.
– Grunnen til at båten heter S/S Christiania, er at er det er et godt navn og det var ledig, sier Kristian Qvigstad.
Restaureringen har foregått på Nærsnes, på slippen til Båtservice Sightseeing. Dekket på 110 fot (33,5 meter) var både råttent og lakk som en sil. Også de tre råtne mastene er byttet ut. Utskiftingen var en krevende jobb.
– Restaureringen på et av Europas største seilskip krevde tolv mann i full stilling i løpet av hele vinteren, forteller Qvigstad.
Båtmannskapet består av både erfarne sjøfolk og en del unge lærlinger og nyutdannede. Mange tilbringer sin første sommerjobb her.
S/S Christiania har vært den mest populære av båtene til Båtservise sightseeing, som også seiler med båtene Helena og Jomfruen.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.