Fotballtrener Jonas Munkvold, Ruters Sian Ambrose og byråd Lan Marie Berg sammen med fotballglade barn fra Høybråten og Gamlebyen. Foto: André Kjernsli

Ruter vil hjelpe folk ut av tidsklemma. Unger får skyss mellom skole og fritidsaktiviteter

Ruter og Oslo kommune forsøker å finne et godt tilbud i tillegg til det vanlige kollektivtilbudet i hovedstaden. Aktivitetstransport kalles tilbudet som skal frakte barn til fritidsaktiviteter rett fra skolene.

På Stabekk i Bærum har transporten av barn til Stabæks fotballakademi vært en suksess. Det har vært et pilotprosjekt mellom Stabæk fotball, Ruter og Bærum kommune.

Nå vil Oslo kommune også forsøke å finne en hjelp til foreldre som sliter med logistikken når de små, håpefulle skal til fotballtrening, eller lignende, rett etter skoletid. Tilbudet har fått navnet Aktivtitetstransport.

Jonas Munkvold
Jonas Munkvold tar i mot fotballspillende barn fra hele byen til trening på Valle Hovin. I dag var Valhall stengt, men det er god plass til å trene ute. Foto: André Kjernsli

Oslo hermer etter Bærum

— Målet er å gi foreldre og barn mindre tidspress, samtidig som det er en miljøgevinst i at bussene som brukes er el-busser og at flere barn transporteres sammen. Dette er en test på om vi kan gjøre hverdagen til folk lettere. Erfaringene fra Stabekk er gode. Nå er klokka 13.30 og det er et tidspunkt hvor veldig mange ikke har anledning til å kjøre barna på trening selv, sier områdeleder for indre by i Ruter, Sian Ambrose.

— Ved en tilfeldighet kom det en forespørsel til Ruter om hjelp til transport til deres fotballakademi fra Vålerenga fotball mens vi arbeidet med dette. Derfor handler dette pilotprosjektet om transport dit. Kostnadene betales delvis av foreldre gjennom treningsavgiften, og delvis av Ruter, sier Amrose videre.

Elbusser henter barn å mange skoler i Oslo til trening på Valle-Hovin. Her venter bussen utenfor Gamlebyen skole. Foto: André Kjernsli

–Dette er bare en forsiktig prøve. Vi håper å kunne tilby dette som et tillegg til det tradisjonelle kollektivtilbudet. Vi leter etter nye løsninger, og siden dette fungerte så bra i Bærum, kunne det tenkes å fungere i Oslo også. I deler av Oslo har vi  allerede eldretransport etter samme modell. Kan aktivitetstransporten hjelpe foreldre ut av tidsklemma, og samtidig fått redusert bilbruken, har vi lykkes, sier byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG).

–Hele pilotprosjektet varer fra 22.oktober, og til sommeren neste år. Det koster 850.000 kroner, og det vil bli en evaluering i etterkant, for å finne ut om dette er veien å gå, sier miljøbyråd Berg.

Aktivitetstransport
Embrik og Paul spiller fotball på Høybråten, trener på akademiet til Vålerenga, men det er Tottenham som er klubben for åtteåringene. Foto: André Kjernsli

Heier på Tottenham

Foran i bussen sitter Tottenham-supporterne, åtteåringene Embrik og Paul fra Høybråten. De spiller fotball på Høybråten, men trener ekstra med Vålerengas fotballakademi på Valle-Hovin. Embrik spiller helst framme på banen, mens Paul liker godt å stå i mål.

Vel framme på Valle-Hovin blir de møtt av sportslig ansvarlig for akademiet, Jonas Munkvold (23).

— Dette er ikke håndplukkede talenter, men barn mellom seks og tretten år, som er meldt på av foreldrene. I dag har vi 60 barn på trening. I løpet av uka har vi omtrent 211, smiler han.

Barna kommer rundt 13.30, treningen starter klokka 15, og halvannen time senere er moroa over.

Barna blir hentet av aktivitetstransporten på i alt 14 forskjellige skoler i Oslo.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer