Aleksine Piiksi
Presse- og markedsføringsansvarlig for Røverstaden, Aleksine Piiksi. Foto: Anders Høilund

19. januar åpner Røverstaden, et tre etasjers kulturbygg i Vika

Club 7 og Stenersenmuseet er historie. I stedet oppstår snart et kulturhus i Vika for foto, film, mat, drikke og musikk.

19. januar åpner Røverstaden. 4000 kvadratmeter skal fylles med foto, film, mat, drikke og musikk. Oslo Konserthus står bak prosjektet, og dette er deres største satsing noensinne.

Navnet kommer fra tidligere tiders slumbebyggelse i Vika. Røverstaden var betegnelsen på noen uregulerte gater og et område som var utenfor det etablerte samfunnet. Gatene hadde navn etter havnebyer med rykte som skumle og uregulerte: Tripolis, Tunis og Algier.

I gamle dager var det spritproduksjon og bordellvirksomhet i området. Nå er det kultur som skal gjøre navnet Røverstaden kjent.

Arven etter Club 7

Huset har tidligere rommet Stenersenmuseet for samtidskunst. Før det holdt legendariske Club 7 og konsertscenen Sardines til i lokalene. Club 7 var et fristed for byens unge og et sted hvor genrene jazz, rock, folkemusikk og visesang kunne smelte sammen og gi folk nye musikalske opplevelser.

— Vi er stolte av stedets historie, men vi skal ikke lage noe minnested eller mimrested for Club 7. Vi skal forbedre det eksisterende kulturtilbudet i Oslo, og det er det fantastisk gøy å få være med på, sier Røverstadens presse- og markedsføringsansvarlig, Aleksine Piiksi.

Røverstaden vil være navet på kulturbygget, mens Klubben i Røverstaden vil være navnet på musikkscenen i kjelleren.

— For Konserthuset, som eier bygget, var det viktig å fylle bygget med kultur. Enda et nytt treningsstudio eller parkeringshus ville vært meningsløst, sier Pelle Neraasen, bookingansvarlig for Klubben.

Nye kulturimpulser

— Da Club 7 ble startet, hadde vi i Norge en radiokanal og en TV-kanal. Spesielt ungdom tørstet etter nye og andre kulturimpulser, sier Neraasen.

Piiksi mener ungdommen fortsatt tørster etter nye impulser og tror Røverstaden kan tilføre noe som man ikke finner andre steder.

— Plattformen for ung kultur har blitt for homogen. Dette blir en plattform for noe nytt, akkurat som Club 7 og Sardines en gang var. Her skal nye artister få lov til å uttrykke seg, sier Piiksi.

Aleksine Piiksi
Aleksine Piiksi har drømmer og visjoner om det nye kulturbygget røverstaden i Vika. Foto: Anders Høilund

Ikke noe stort profittkrav

Røverstaden er som en paraply, hvor forskjellige kulturformidlere leier plass. Jan Vardøens filmsatsing, Oslo 16, er den største leietakeren. Lumina Galleri, restauranten Smokestack, Moiré Fashion Agency, Fishe Arkitekter og Trippus Event Solutions er øvrige innbyggere i staden.

Piiksi og Neraasen nevner begge at det er mange etablerte scener i Oslo som gjør en kjempegod jobb. De føler seg som en underdog nå i starten og har Oslo Konserthus, som eier, i ryggen.

Vil løfte opp norske artister

— Møteplasser hvor kultur skapes mangler i byen. Norge er heldig og har fått fram artister som Kygo, Astrid S, Sigrid og Anna of the North. Dermed har vi fått internasjonal oppmerksomhet på musikken vår. Vi kan klare å få fram flere musikalske artister, i tillegg til topper innenfor foto, mote, kunst og film, mener en engasjert Piiksi.

Hun legger til at det gjelder å introdusere flere unge lovende musikalske artister og produsenter fra utlandet til et ungt norsk publikum også. I Røverstaden har de lyst til å engasjere unge folk, både som publikum og som formidlere av kultur.

— Vi skal pushe grenser

— Vi holder åpnet for mange sjangre av musikk og for de som blander sjangre. Hvorfor skal vi sette kultur i båser? Det går an for en rap-artist å ha med seg blåserekke og piano på scenen. Det funker. Røverstaden skal prøve å unngå å sette artister i bås. Vi skal pushe grenser. Hvis det er noe som høres helt blåst ut, la oss lytte til det og sjekke det ut før vi avfeier det, sier Piiksi, fortsatt godt frampå stolen.

— Det kommer aldri noen ny David Bowie, men kanskje det er en 15-årig oslogutt der ute som kan ta hans plass. Det hadde vært perfekt om det var vi som gjorde det mulig for ham å treffe publikum, sier Piiksi.

Asbest i veggene

Daglig leder for Røverstaden, Kim-Agathon Svarthol, blir med og viser oss hvor langt innredningen i huset har kommet.

Kim-Agathon Svarthol
19. januar åpnet Røverstaden. Det er fortsatt litt å gjøre før alt er på plass, sier Kim-Agathon Svarthol. Foto: Anders Høilund

— Det har dukket opp uforutsette hindringer hele tiden. Det var ikke gjort noe med det elektriske anlegget siden huset var nytt for 40 år siden, så alt elektrisk måtte byttes. Det var brukt asbest i veggene og det krevde tiltak for å få den fjernet, sier han.

I klubben i kjelleren er det lavt under taket. Svarthol håper akkurat det vil skape intim og god stemning. Det blir plass til 800 personer, noe som er en del færre enn for eksempel Rockefeller.

Sier ikke nei takk til utsolgt hus

— Drømmen hadde vært om Røverstaden ble stedet hvor folk kom for å oppleve noe nytt av høy musikalsk kvalitet og for å oppleve stemningen i lokalet. Jeg forstår at det er en viss skepsis i bransjen, men vi tror at vi har noen nye ideer å komme med. Vi sier ikke nei takk til utsolgt hus, men det skal ikke gå på bekostning av hva vi tilbyr vårt publikum. Røverstaden må selvfølgelig dekke utgiftene sine, men vi har ikke noe investorpress. Vi skal våge å ta sjanser, sier Aleksine Piiksi.

Club 7 ble avviklet i 1985 etter 22 års drift. Fra 1971 hadde Club 7 adresse Munkedamsveien 15. Klubben gikk konkurs i 1985, mye på grunn av manglende støtte fra Oslo kommune. Konsertscenen Sardines holdt til i lokalet i perioden 86-89, og Stenersenmuseet for samtidskunst fra 1994-2016.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer