Oslos fremste tillitsvalgte pålegger byens innbyggere en rekke klima- og miljøtiltak. Men selv unnlater de å betale for klimakvoter når de flyr. Foto: Pxhere
Oslos rødgrønne politikere flyr fortsatt uten å kjøpe klimakvoter. Men skryter av sitt eget klimaregnskap
Rett før jul i fjor vedtok Oslo bystyre et klimabudsjett for Oslo som de rødgrønne kalte "verdens mest ambisiøse". Fire måneder senere flyr de rødgrønne politikerne på studietur. Uten å kjøpe klimakvoter.
Foreløpig kjøper heller ikke det rødgrønne Ap/SV/MDG-byrådet klimakvoter når de reiser med fly. Men det rødgrønne byrådet har kommet litt lenger enn bystyret. Raymond Johansens (Ap) mannskap i byrådet har i hvert fall en intensjon om å følge opp sin egen klimapolitikk, også på flyreiser.
— Det settes nå av et kronebeløp per tonn CO2-utslipp på tjenestereiser som tilsvarer kjøp av klimakvoter etter FNs standard. Hvilken aktør vi skal kjøpe fra blir klart i løpet av året, opplyser finansbyråd Robert Steen (Ap) til VårtOslo.
Ut på tur igjen - også denne gangen uten klimakvoter
Sist uke var finansbyråden med bystyrets finanskomite på studietur til California. VårtOslo har stilt flere av komitemedlemmene spørsmål om det er kjøpt inn klimakvoter. Uten å få svar. VårtOslo fortalte i fjor historien om da 63 av Oslos politikere og toppsjefer i dro på flere flyturer. Ikke en eneste klimakvote ble kjøpt inn av politikerne og toppsjefene fra byen som neste år blir Europas miljøhovedstad.
Fem måneder er gått siden VårtOslo avslørte første gang at hovedstadens politikere ikke betaler for klimakvoter. Men ikke en eneste av Oslos fremste tillitsvalgte har til nå foreslått at bystyrepolitikerne skal følge statlig praksis for kjøp av klimakvoter på tjenestereiser med fly.
Siden VårtOslos avsløringer om manglende kvotekjøp, har de samme bystyrepolitikerne vært med på å vedta en lang rekke klima- og miljøtiltak som direkte berører hverdagen til byens innbyggere. Parkeringsplasser fjernes, bomtakstene økes, gater stenges og nye bommer er vedtatt bygget.
Direktøren for bystyrets sekreteriat, Lars Arne Ryssdal, bekrefter at det ikke er noen av Oslos fremste tillitsvalgte som foreløpig har kommet med noe forslag om at politikere skal kjøpe klimakvoter på tjenestereiser.
— Men vi arbeider i disse dager administrativt med å klarlegge det praktiske rundt å implementere dette. Sekreteriatet er forberedt på at det vil kunne komme et politisk initiativ med det første, skriver bystyrets direktør, Lars Arne Ryssdal, i en epost til VårtOslo.
Studerte sykling i København og fløy hjem
— Jeg forutsetter at dersom spørsmålet om klimakvoter blir avklart i løpet av året, vil det gjelde de reisene som foretas og er foretatt i år, fortsetter Ryssdal.
I fjor reiste 11 av Oslos miljøpolitikere, to direktører fra avdelingen til miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), og en byrådssekretær til Gøteborg, Malmø og København for å lære mer om miljøvennlig transport. På reisen til Norges naboland, som er enkel å foreta med langt mer miljøvennlige transportmidler enn fly, studerte politikerne og toppbyråkratene blant annet bysykling og "grønn varetransport". Så satte de seg på fly hjem igjen. Uten å kjøpe klimakvoter.
På sosiale medier har flere av Oslos rødgrønne bystyrepolitikere de siste ukene også lagt ut klimaregnskap for Oslo de siste årene. Og poengtert at nedgangen i utslipp av klimagasser skyldes den offensive miljøpolitikken i hovedstaden. Enkelte av skrytetallene rødgrønne politikere publiserer er ironisk nok fra da Høyre, Venstre og KrF satt med byrådsmakt før valget i 2015.