Flere næringsdrivende i Oslo sentrum er i ferd med å gå konkurs. Nå fylles sentrum av plakater med kampanjen #reddroger.

Disse svarte plakatene henger nå på butikkene i Oslo sentrum. Her er hvorfor

Flere næringsdrivende i Oslo sentrum er i ferd med å gå konkurs. Nå fylles sentrum av plakater med kampanjen #reddroger.

Publisert

Roger Odeh driver butikken Alle Tiders, som det er tre av i Oslo sentrum. Nå opplever han, som så mange andre næringsdrivende, å stå i fare for å miste livsverket sitt.

— Det er ikke alle som kan forhandle avtaler med banken om utsettelse av lån i påvente av at det kommer tilskuddsmidler i februar, sier Linn Rosario, prosjektleder i organisasjonen Osloisentrum, som står bak kampanjen #reddroger.

#reddroger

Før pandemien var Oslo sentrum Norges største handelsområde med en omsetning i 2019 på 14,9 milliarder kroner med rundt 1000 virksomheter og over 11 000 sysselsatte.

Kampanjens hovedformål er å rette fokus og vise alvoret i situasjonen for mange av de næringsdrivende i sentrum. Den vil synes i en rekke butikkvinduer og steder i Oslo sentrum i form av en sort plakat med en rød skrift #reddroger med en QR kode som man kan scanne for å lese mer om saken og Roger Odehs historie.

Oslo hardest rammet

Pandemien medførte til at over 20 000 ansatte på kontor ble borte, turistene forsvant over natten, og på kort tid mistet Oslo sentrum 60% tilreisende. Igjen er det de ca. 2000 fastboende i Oslo sentrum som skal holde liv i de 11 000 arbeidsplassene. Dette betyr at Oslo sentrum har blitt hardest rammet i Norge.

Roger Odeh er et symbol på de mange næringsdrivende i Oslo sentrum som nå sliter på grunn av koronapandemien.

— Dette er ikke bare et klask i trynet på vanlige arbeidsfolk, det er et hardt slag som gir langvarige skader, sa en oppgitt Raymond Johansen til NTB i går morges.

Fremskrittspartiet vendte nylig tommelen ned til et hasteforslag i Stortinget som Johansen mener kunne ha hjulpet mange av dem som nå står uten jobb i Oslo, blant annet i hotell- og utelivsbransjen.

— Vi må bevare bylivet i sentrum

— Roger er et symbol på det veldig mange går gjennom nå, både små og større butikker. Vi jobber generelt med å skape og beholde et levende sentrum, og vi ser jo at det er de små som sliter mest. Derfor har vi satt i gang denne kampanjen nå.

— Vi frykter for at disse virksomhetene forsvinner for godt, der slike virksomheter som Roger Odeh's, som er med på å skape de gode opplevelsene og representerer «krydderet» i god symbiose med resten av bylivet, sier hun.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS