uber-taxi
Uber taxi i aktivitet. Illustrasjonsfoto: Alper Cugun

— Piratfirmaet Uber må ut av byen

Øystein Trevland
Øystein Trevland er leder i Norges taxiforbund.

I over to år har pirattaxiselskapet Uber fått drive på i Oslo-området. Nå er det nok.

Dessverre lar mange seg friste til å bruke en tjeneste som er billigere enn konkurrenten, uansett om det er basert på lovbrudd, skattesnyteri og sosial dumping. Derfor må samfunnet sette en stopper for dette. Det gjøres også. Politiet straffer Uber-sjåfører med inndragning av inntekt, bil og førerkort, foruten bøter.

Viser fingeren til rettsapparatet
Problemet er at det går for sakte og at Uber, som er et verdensomspennende foretak med store, lånte, finansielle muskler, er frekke nok til å vise fingeren til myndigheter og rettsapparat. Og det skjer ikke bare her til lands.
Det gjør ikke situasjonen enklere at populistiske politikere støtter virksomheten ved å legitimere påstander om at Uber representerer noe nytt og epokegjørende: ”delingsøkonomi”, ”ny teknologi”, ”samkjøring” også videre.

Organisert pirattaxi
Alt dette er ren bløff. Uber tilbyr taxitjenester. Uten løyve er det organisert pirattaxi. Prisene er basert på at de ikke betaler moms, ikke skatt, ikke utgifter som drosjer har til lovpålagt utstyr og yrkesforsikring.

Baserer seg på lovbrudd og sosial dumping
I Sverige var det bare to prosent av ubersjåførene som oppga inntekten fra 2015. De øvrige får nå en skattesmell som svir.

I Norge er det neppe bedre. Ubers priser og egne avgifter gjør at det ikke er mulig å betale alle utgifter og samtidig ha noe igjen for en jobb. Hele organiseringen er basert på lovbrudd og sosial dumping. Det er skremmende at enkelte politikere og medier støtter dette.

Nok er nok
Nå må det være slutt. Samferdselsdepartementets politiske ledelse har sagt klart at det fortsatt vil være krav til løyve for å kjøre taxi, fordi taxi er en del av et offentlig tilgjengelig transportsystem som samfunnet skal stille krav til, og ha kontroll på.

Nok er nok. Vi forventer at både politi og skattemyndigheter intensiverer innsatsen for å få en slutt på dette. Det må også bli slutt på at medier og politikere ser gjennom fingrene med en kriminalitet som angriper kjernen i det norske velferdssamfunnet.

VårtOslo-redaksjonen har prøvd, men ikke lykkes med å få tak i Uber for et tilsvar. Vi har mailet, ringt sjåførenes advokat og forsøkt å finne et telefonnummer til kontaktperson i firmaet, uten hell.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer