Støperiet barnehage på Grünerløkka har prøvd ut en kommunikasjonsapp i flere år allerede. Foto: Nafisa Zaheer

Oslos barnehager skal snakke med foreldre med ny mobilapp

Du kan blant annet registrere barnet din ved levering og henting og enkelt melde fra om poden ikke kommer i barnehagen en dag.

Barnehagene kan melde fra hvis for eksempel en tur blir avlyst, eller annet av umiddelbar interesse skjer. Barnehagene får også mulighet til å sende bilder om barnehagedagen eller dokumenter.

De kan eksempelvis fortelle hvilke sanger og tema barnehagen jobber med. Men også minne foresatte på turer/utflukter som krever spesielt utstyr (husk badetøy/ski!), foreldremøter eller andre arrangementer.

Barnehagene får Wi-Fi
Alt dette betyr også at barnehagene endelig skal få trådløst nett i løpet av 2017.

Parallelt med satsningen på app bygger Oslo kommune ut infrastrukturen i barnehagene med økt nettkapasitet, båndbredde og trådløse nettverk.

Til sammen er det øremerket 30 millioner kroner til dette prosjektet med å skaffe nett.

Appen rulles ut i 2017 og 2018
Lovende hvis du har barn og smarttelefon, eller jobber i barnehage? Absolutt, men du må nok belage deg på å utsette den nye digitale barnehagehverdagen en liten stund til: appen er ikke laget ennå.

Kommunen har lyst ut et anbud og ønsker å bli med på å videreutvikle en app som den som vinner anbudsrunden lager.

— Anbudet sendes ut nå, og det vil være en anbudsprosess. Men vi starter mest sannsynligvis utrullingen i løpet av sommeren. Hvor lang tid det tar før alle de 400 barnehagene er rundet over vet vi ikke. Kanskje rundt ett år, opplyser byråd for oppvekst og kunnskap Tone Tellevik Dahl til VårtOslo.

Gratis til foresatte og 400 barnehager
— Vi legger ikke opp til at foreldrene skal betale for å laste det ned. Derfor har vi et anbud på et system som vi får være med på å videreutvikle. Siden det blir nesten 400 barnehager som skal bruke systemet har vi store påvirkningsmuligheter når det kommer til innhold og utforming, sier byråd Dahl.

Tradisjonell teknologi: Julie (5) fra Støperiet barnehage på Grünerløkka viser byråd Tone Tellevik Dahl hvordan man tegner. Foto: Nafisa Zaheer
Tradisjonell teknologi: Julie (5) fra Støperiet barnehage på Grünerløkka viser byråd Tone Tellevik Dahl hvordan man tegner. Foto: Nafisa Zaheer

— Når det rulles ut i alle barnehagene og teknologien er på plass, tror jeg at barnehagepersonalet vil lære av hverandre og høste erfaringer av det som allerede er prøvd ut, sier hun.

Forsøkskanin: Støperiet barnehage på Carl Berner
Støperiet barnehage i nærheten av Carl Berners plass på Grünerløkka er en moderne basebarnehage som huser over 200 barn.

De er en av flere barnehager som har vært en pilot i arbeidet med bruk av digitale verktøy og som i dag har et alternativt system for digital kontakt med foresatte.

Helt siden 2012 har de brukt appen MyKid. Der deler de bilder, planer, dokumenter og beskjeder med foreldrene.

Deres erfaringer betyr mye for utrullingen av de nye digitale løsningene som kommunen nå skal ta i bruk.

Ha det infotavle, hei smartmobil
Støperiets barnehageleder Katrine Eide forteller at målet er å ha en papirløs og effektiv kommunikasjon med de foresatte.

— I dagens samfunn er det lettere å lese informasjon på bussen på vei til barnehagen i stedet for å lete etter infotavla når man kommer inn. Dette gjør at barna får enda mer oppmerksomhet og kommunikasjonen blir mer effektiv, sier Eide.

— Se på bilder fra dagen kan foreldrene gjøre hjemme når det passer dem best. Appen kan også synkroniseres med kalenderen på mobilen sånn at foreldrene aldri glemmer en nissefest, sier barnehagelederen.

Støperiets leder Katrine Eide og seksjonsleder Anne H. Nordbye ser frem til å få bedre digital tilgang i barnehagen.
Støperiets leder Katrine Eide og seksjonsleder Anne H. Nordbye ser frem til styrket digital tilgang i barnehagen. Foto: Nafisa Zaheer

— Det er selvfølgelig forskjell på hvor mye foreldrene velger å benytte appen, men vi kan sjekke hvem som har lest det vi har lagt ut og ikke. Ser vi at foreldrene ikke får med seg informasjon over lengre tid kan vi sende en mail og minne de på det. Men vår erfaring er at foreldrene stor sett får den informasjonen de skal ha.

Teknologi en utfordring
Manglende trådløst nettverk har gjort det vanskelig for de ansatte i barnehagen å oppdatere informasjonen i applikasjonen. Tirsdagens turdag vil stå som turdag, uansett om turen utgår eller ikke.

Dette har vært frustrerende for både foreldre og ansatte, og gjør utrullingen av Wi-Fi i barnehagene enda mer velkommen.

— Det er helt avgjørende at de som jobber i barnehagen får tilgang til og mulighet til å oppdatere informasjonen som foreldrene trenger. Det er informasjon som skal deles i løpet av dagen og som ikke kan vente til alle har gått hjem og alt er stille, sier barnehagens foreldrerepresentant Anne Cathrine Lund.

— Fallgruven er hvis ikke alle foreldre har penger til smarttelefoner, for har man ikke utstyret så får man ikke med seg noe som helst, påpeker Lund.

— Det er også viktig at den ansatte er interessert i sosiale medier og er villig til å bruke dem, legger hun til.

— Men en veldig god ting er at alle foreldrene får den samme informasjonen. Hvis det for eksempel foregår biting blant barna på avdelingen får alle lik beskjed.

Lover å følge opp foreldre som ikke bruker appen
Anne H. Nordbye er seksjonsleder for barnehageområde 5, som inkluderer Støperiet og tre andre barnehager. Hun sier at det er viktig for barnehagene å tenke ut en informasjonsstrategi som når alle.

— Vi har jobbet mye med å utvikle informasjonsstrategien vår, og har diskutert mye for å få det opp og stå. Det vil bli mye lettere nå som vi får bedre tilgang, sier Nordbye.

— Vi kan se hvilke foreldre som er aktive og ikke, og vi kan bruke systemet til å lage statistikker. Det ene foreldreparet som ikke er aktivt har kanskje nok med andre ting, så da lar vi de være i fred. Da velger vi en annen informasjonsstrategi for akkurat dem, sier Nordbye.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer