Unge og trendy japanere liker det norske kaffekonseptet. Foto: Oliver Bellinder
Oslokafé åpner sitt andre utsalgssted i Tokyo
Kaffebaren Fuglen har vært en del av Oslos kaffescene i over 50 år. Nylig åpnet de sitt andre lokale i Tokyo, hvor unge kaffeentusiaster har forelsket seg i norsk kaffekultur.
I Tokyos tradisjonsrike Asakusa-distrikt kan Tokyos over 30 millioner innbyggere nå nyte et innslag moderne norsk kultur. Nylig åpnet nemlig den norske kaffebaren Fuglen et nytt lokale i området.
I den japanske hovedstaden finnes konseptet fra før også i Shibuya, hvor kaffebaren har blitt svært populær blant trendy, unge japanere som mer enn gjerne foreviger kaffepausen på Instagram.
Kaffebar over to etasjer
– Vi hadde ingen planer om å åpne en kafé nummer to i Tokyo, men tilbudet om å åpne i Asakusa var for godt til å takke nei til, sier Fuglen-gründer Einar Kleppe Holthe. Kapselhotellkjeden 9h var den som endelig klarte å overtale Holthe og Fuglen-teamet til å åpne en ny kaffebar, i de to nederste av hotellets ni etasjer.
Et kapselhotell er et hotell hvor rommet er på to kvadratmeter og hvor naborommet er i boksen over eller under deg.
Annonse
Tradisjon i kontrast
Kaffebaren i Tokyos Shibuya-distrikt åpnet i 2012 og ligger kun et par steinkast unna verdens travleste fotgjengerovergang, neonlys og ti meter høye LED-skjermer.
Den splitter nye kaffebaren i Asakusa ligger derimot i et distrikt som ligner mer på et Japan som hentet ut av en Akira Kurozawa-film.
– Asakusa har stor historisk dybde og representerer det gamle, tradisjonelle Tokyo, i kontrast til det hypermoderne Shibuya, sier Holthe.
Norges ambassadør sto for åpningen
Åpningen av Asakusa-lokalet ble overvært av Norges ambassadør til Tokyo, Signe Brudeset, som fikk æren av å være med på å slå hull på ei tønne med sake, som på tradisjonelt japansk vis markerer åpningen av kaffebaren.
– Kaffe er et veldig utbredt sosialt konsept i Norge. Vennskap oppstår og verdensproblemer løses over en kopp kaffe. Derfor synes jeg det er flott at kaffe er blitt så populært også her i Japan, sier Brudeset under åpningen.
Stor interesse for norsk kultur
– Fuglen har blitt et utstillingsvindu for moderne norsk kultur i Tokyo, og dessuten veldig populær på instagram, sier ambassadøren, som synes det er artig at et konsept med vaffel på menyen og norske designmøbler slår an så godt som det gjør.
Hun mener interessen for norsk og nordisk kultur er svært stor i Japan, både blant folk flest, men særlig blant unge japanere.
– I oktober åpnes en ny Munch-utstilling her i Tokyo, og arrangørene melder at de forventer over en halv million besøkende i løpet av tre-fire måneder.
Selv om Fuglen er hipt og trendy i Tokyo, har kaffebaren i Oslo røtter helt tilbake til 1963. I hjembyen utviklet den seg på 2000-tallet til å bli et møtested for kaffemiljøet i Oslo. Holthe var selv en sterk drivkraft i miljøet, som sjef for kaffebarkjeden Stockfleths og ivrig i arbeidet med å gjøre baristayrket til et ordentlig fagmiljø i Norge.
I 2007 vant han norgesmesterskapet i kaffekoking og fikk reise til VM i Tokyo.
– Jeg ble helt betatt av Japan. Kulturen, kvalitetssøket, markedsstrukturen – alt fascinerte meg.
Drømte om Tokyo og New York
Derfra jobbet han videre med å utvikle Fuglen som et eget kaffebarkonsept med tilhørende vintagemøbelbutikk og cocktailbar.
– Tanken var at om vi klarte å lage en logo, profil og et konsept som ville bli godtatt i byer som New York og Tokyo, kunne vi få til noe spesielt også i Oslo, forklarer Holthe, som samtidig drømte om å lansere Fuglen i byene som inspirerte konseptet.
En designpris, et lukrativt tilbud fra en oslogutt med et nedarvet hus i Tokyo og et møte med en nyutdannet interiørarkitekt senere, hadde Fuglen-teamet etablert seg også på den andre siden av jorda.
– Veien framover er alltid bare en serie tilfeldigheter uansett. Derfor må man ha en klar visjon, samtidig som man er klar for å tilpasse planen etter hvert som omstendighetene utvikler seg, sier Holthe.