Gruppa mener det er «veldig viktig» å innføre nye billettprodukter som er bedre tilpasset fleksible reisevaner. De anbefaler varierende takster gjennom døgnet og makspriser per døgn.

Ny rapport anbefaler fleksi-billetter og grupperabatter i Oslos kriserammede kollektivtransport

Ny rapport slår fast at det er «veldig viktig» å innføre nye billettprodukter som er bedre tilpasset fleksible reisevaner. De anbefaler blant annet fleksi-billetter, grupperabatter og rimeligere billetter utenom rushtid.

Publisert

Kollektivtransporten trenger en redningspakke.

Det er Statens vegvesen som har ledet den hurtigarbeidende gruppa bak rapporten. Den slår fast at Oslo-regionen er hardest rammet av nedgangen i antallet passasjerer i kollektivtrafikken, og foreslår radikale tiltak for å få skuta på rett kjøl.

Oppdraget Statens vegvesen har fått av Samferdselsdepartementet har vært å lage en «ny normal for kollektivtransporten». Målet er at andelen reisende med kollektivtransport skal opp på samme nivå som før pandemien. Deretter skal den vokse, slår rapporten fast.

Det trengs nye og mer fleksible billetter

Faren for at kollektivtilbudet kommer inn i en negativ spiral der dårligere økonomi gir dårligere tilbud, er reell. Rapporten advarer kraftig mot enda større nedgang i kollektivtrafikken på kort sikt.

Tapene i Oslo-området kommer av både økt bilbruk og mer hjemmekontor, slår rapporten fast.

Gruppa mener det vil være lurt å innføre nye og mer fleksible billettprodukter. Det trengs billetttyper som er bedre tilpasset fleksible reisevaner, slår rapporten fast.

Det anbefales også varierende takster gjennom døgnet og makspriser per døgn. Det vil si at de som kjøper mange enkeltbilletter, får dem automatisk gjort om til dagskort når det lønner seg.

Omvendt rushtidsavgift

Rimeligere billettpriser utenfor rushtidene er også et forslag som anbefales i rapporten. Grupperabatt både utenom rushtider og på lengre turer, er også blant forslagene.

«Det at flere kan reise rimelig sammen kan øke konkurranseflaten mot bil på fritidsreiser der kundene ofte opptrer som gruppe og derfor sammenligner prisen på dette grunnlaget. Familier som reiser kollektivt i ferier og fritid gir også gode reisevaner videre til sine barn», står det å lese i rapporten.

På høy tid med ny finansieringsordning

Arbeidsgruppen mener at tiden er moden for å erstatte kompensasjonsordningen for tapte billettinntekter med en finansiering som stimulerer til en mer langsiktig utvikling av kollektivtilbudet. Fylkene og kollektivtrafikkselskapene må tilpasse rutetilbud og billettprodukter, understrekes det i rapporten.

En infrastruktur som i enda større grad tilgodeser kollektivtransport, er også et ønske fra arbeidsgruppa. Rapporten inneholder forslag som mer skinngang for tog og trikk, mer og bedre kollektivfelt, prioritering av kollektivtransport i lyskryss og rushtidsbommer.

Mer bompenger

Gruppen foreslår dessuten økte bomavgifter spesielt for elbiler. De mener det fører til færre biler og bedre fremkommelighet i by.

Arbeidsgruppen har bestått av Statens vegvesen, Kollektivtrafikk-foreningen, KS, NHO transport, Spekter og Jernbanedirektoratet.

Powered by Labrador CMS