Gullsmed Thomas Heyerdahl driver med diamanter og perler. Fra butikken i Paleet på Karl Johan står han bak verdens dyreste iPod i 18 karat hvitt gull

I oppladningen til OL på begynnelsen av 90-tallet tok norgesmester i freestyle-ski Thomas Heyerdahl et strategisk valg – han skulle bli aller best i ballett. Så droppet OL øvelsen. Nå finner du gullsmed Heyerdahl i Paleet og på CC Vest.

Publisert

Thomas Heyerdahl kunne nesten ha blitt hva som helst. Han er sporty, har teft for business og gjennomfører.

Som barn og ungdom konkurrerte han innen alpint og valgte etter hvert freestyle. Freestyle består av tre grener; hopp, kulekjøring og ballett. Han ble god. Han kom på landslaget. Han ble norgesmester, vant Europa-cupen og deltok i prøve-OL.

Under oppladningen til OL på begynnelsen av 90-tallet, tok Thomas et strategisk valg – han gikk for å bli aller best i freestyle-ballett!

Dessverre falt denne øvelsen ut av OL da han var på topp, så noe OL-gull ble det aldri.

Gullsmykker og diamanter

Gullsmykker og diamanter derimot – det er det blitt mye av.

Thomas visste at han skulle jobbe med noe kreativt. Han hadde egentlig tenkt seg inn i reklamebransjen, men med en gullsmed til far, hadde han en gyllen mulighet til å teste ut om dette var et yrke han kunne trives med.

Thomas Heyerdahl i god stil i reklamevideo for Solo.

Etter at han ble ferdig med studier i økonomi og markedsføring ga han derfor gullsmedfaget en sjanse. Og etter at han satte seg på gullsmed-skolebenken, var han solgt.

Det var kjempegøy. Dette ville han drive med!

Gullsmed Heyerdahl

Etter studier og mange år med idrett, var det naturlig å begynne i familieselskapet Gullsmed Heyerdahl, som hans far Sten Heyerdahl hadde etablert i 1972.

Selskapet fikk raskt status som en av Norges ledende gullsmeder innen diamanter og perler. Thomas begynte i selskapet i 1994 og tok over som daglig leder i 2007.

Med Thomas på laget, startet en ny og innovativ periode for selskapet.

Øredobber fra Heyerdahl.

Daglig leder og altmuligmann

— Far hadde etablert en solid grunnmur for firmaet. I dagens konkurranseutsatte marked tror jeg det er viktig å være mer businessorientert for å lykkes. For å utvikle bedriften holder det ikke å bare være fagmann, sier han.

— Økonomi, markedsføring og HR er også viktige områder. Jeg, for eksempel, gjør alt! Jeg tømmer søppel, jeg er markedssjef, psykolog og butikksjef, forteller Heyerdahl og understreker at han også er glad i å stå i butikk og møte kunder.

Mens han peker rundt i butikken, forteller han at han støtter norsk design. Hver tredje måned holder han pressefrokost og presenterer en ny designer som han også tar inn i butikkens portefølje.

Kreative diamantprosjekter

Thomas setter også stor pris på at han har tid og mulighet til å gjøre det han liker aller best, nemlig å designe smykker og utvikle nye, spennende prosjekter.

Prosjekter er det blitt mange av. Felles for dem alle er at det handler om diamanter.

— Jeg liker å tenke nytt og gjerne stort. Gullsmedyrket trenger jo ikke bare å handle om smykker, men kan også kombineres med brukskunst.

— Dessuten elsker jeg å samarbeide med andre bransjer og aktører. Å smelte sammen det beste jeg kan med det beste andre kan. Jeg har hatt utrolig mye gøy og truffet veldig mange spennende mennesker, forteller gullsmeden entusiastisk.

Lagde verdens dyreste iPod

Samarbeidspartnerne har ikke vært hvem som helst. De har for eksempel vært Apple, Nokia og Audi, men også Kirkens Nødhjelp, Hadeland glassverk og en vingård i Champagne.

Det startet med Apple og deres iPod. — Jeg kontaktet dem og sa at den var så liten at den kunne være et smykke. Resultatet ble verdens dyreste iPod i 18 karat hvitt gull og 430 diamanter. Verdien var i 2008 på 250 000 kroner.

Verdens dyreste iPod, besmykket av Heyerdahl.

— iPoden ble solgt på en veldedighetsauksjon i London og kjøperen donerte den videre til British Museum of Modern Art, forteller Thomas, som dermed også kan kalle seg for kunstner.

Et annet prosjekt som vakte mye oppmerksomhet var samarbeidet med Nokia som ble til 1500 telefoner med til sammen 180 000 diamanter.

— Lanseringen var i Beijing og de ti første kjøperne ble trukket opp på scenen under et stort event med Nokia-sjefen til stede, mimrer han.

Thomas har også har hatt prosjekter med bilbransjen. Han samarbeidet med Audi om «diamond edition» med diamantbesatt girspak.

Heyerdal i Beijing i forbindelse med samarbeidet med Nokia.

Tags by Heyerdahl

I en liten mellom-pandemi-periode opplevde Thomas at gangen hjemme var full av hvite Nike Airforce sneakers. Alle var like – og han kunne ikke forstå hvordan venninnegjengen til datteren klarte å se hvem som eide hvilke. Det var alt som skulle til for å tenne en ny idé hos Thomas.

— Hva med å skille skoene med et lite smykke, tenkte jeg og utviklet «Tags by Heyerdahl».

Han forklarer at det er små smykker til å feste på lissene slik at du kan få din personlige vri på de populære skoene. De koster 1300 kroner per par – og er priset omtrent som ørepynt.

Selv om prosjektet mest har vært for gøy har salget gått strålende, forteller oppfinneren fornøyd. Thomas avslører at han for tiden er i dialog med agenter som vil ta produktet til utlandet.

På tid å virkelig skille seg ut i skoveien? Da har du Tags by Heyerdahl.

Smykker til menn i villmarken

Nå i høst jobber Thomas med to nye prosjekter.

Det første er Villmarksknappen. Et konsept der man selger en pakke med halstørkle og en halstørkle-ring med ulike fisk- og viltmotiver. Målgruppen er menn som fisker laks og går på jakt.

— Når jeg jobber med slike prosjekter må det være gjennomtenkte konsepter med egen logo og forpakning, understreker Thomas, og viser frem en flott tre-eske. Den aller første som ble produsert gikk i gave til Kong Harald V.

Takket være Thomas Heyerdahl kan du jakte og fiske med stil.

JA-garanti på forlovelsesring

«Pop the Question” er et annet spennende prosjekt der menn som kommer for å kjøpe forlovelsesring får med en flott eske med to glass fra Hadeland glassverk og plass til en champagneflaske.

Og det er ikke hvilken champagne som helst. Han har vært på vingården i Champagnen og har selv sørget for å få den inn på Vinmonopolet. Hvis du lurer – Thomas har selvfølgelig designet en egen diamantformet etikett med navnet «Pop The Question».

— Vi har selvsagt JA-garanti. Sier hun nei – kan ringen leveres tilbake, ler han. Thomas forteller at de har hatt JA-garanti i over 20 år. Kun to har brukt garantiordningen.

Pop the Question-konseptet til Heyerdahl tar innkjøpet av forlovelsesring til neste nivå.

— Han ene kom tilbake og prøvde seg på nytt til ny kjæreste noen år senere – og da gikk det heldigvis bra, smiler Thomas.

Det er et veldig artig konsept, og Thomas ergrer seg litt over at han ikke har lov til å gi eller selge kundene sine en flaske champagne. De må ut og handle selv.

Nå håper han den ikke blir oppdaget av for mange, slik at flaskene på lager hos Vinmonopolet kan brukes slik han har planlagt i prosjektet!

Så kom korona

Thomas hadde i en årrekke tre filialer i Oslo; i Paleet på Karl Johan, CC Vest og Karenslyst allé.

— Vi avviklet butikken på Skøyen før covid, og det er jeg glad for nå, forteller Thomas som synes at det var nok å drifte to butikker under pandemien.

— Det mest frustrerende med pandemien var å ikke vite hva som skjer. Å ha to butikker i Oslo har vært konkurransevridende i forhold til konkurrenter med flere butikker i nærliggende kommuner og lokaler med dør ut mot gaten, forteller han.

Samtidig innrømmer Thomas at de hadde litt flaks.

Lanserte nettbutikk rett før pandemien

Gullsmed Heyerdal lanserte nemlig ny nettbutikk i januar 2020.

— Som fagmann vil jeg jo helst ha kundene inn i butikkene, så nettbutikken er først og fremst et utstillingsvindu, forklarer han og oppsummerer pandemien:

— Det meste med covid var negativt, men det skjedde noe positivt også. Vi ble gode på problemløsning og omstilling og fikk utviklet digitale løsninger raskere enn vi ellers ville ha gjort. Det ble veldig relevant med digitale flater, utdyper Thomas og forteller at de for eksempel var blant de første som drev med Facetime-shopping.

— Dessuten er vi en heldig bransje som er anledningsstyrt, fortsetter han. Selv om mange fester og jubileer ble utsatt under pandemien, er det kommet et sug etterpå. Det har vært mye å ta igjen.

Her ser vi Heyerdahl med Audi i «diamond edition» med diamantbesatt girspak.

Livet går sin gang. Vi får barn, konfirmerer oss, frir og gifter oss uavhengig av økonomiske svingninger. Folk skal feire – heldigvis!

Har trua på julen

Nettopp derfor har Thomas også tro på at julehandelen blir bra for gullsmedbransjen, til tross for inflasjon, økende renter og høye strømpriser.

— Julen er en viktig periode for vår bransje. Om folk holder igjen på de store innkjøpene har jeg fortsatt tro på at folk vil gi hverandre gaver til jul.

Som mange i samfunnet er Thomas er også opptatt av sirkulær økonomi, og hva er vel mer bærekraftig enn gullsmedbransjen? Hos Heyerdahl er 90 prosent av gullet resirkulert.

Utvikler Oslo by

Hos Thomas er aktivitetsnivået altså høyt, men det hindrer han ikke i å i tillegg ta seg tid til organisasjonsarbeid.

Han synes det er viktig å være med på å påvirke. I dag sitter Thomas i styret til Oslo Handelsstands Forening.

— I OHF synes jeg det er spesielt spennende å være med på å utvikle Oslo by. Jeg er aller mest opptatt av å være med på å jobbe for å fremme næringsliv og bysentrum, sier bedriftseieren.

— Som næringsdrivende gjennom mange år vet jeg at det er mange å ta hensyn til, så det er et krevende og viktig arbeid, sier han og legger til at det er viktig for næringslivet med forutsigbare rammer.

Solomannen

Å gå solo betyr å gå for noe uventet, å gå foran og å tørre å skille seg ut. Det er kjennetegn som vi godt kan fornemme hos Thomas.

Det passet derfor veldig godt da han for noen år siden ble spurt om å være med og vise gamle ski-kunster i en reklame for Solo. Ja, du har kanskje sett den - det er han som tar stavsalto med skru med ski på bena!

— Det er klart at jeg var litt nervøs. Det var 30 år sist jeg hadde gjort det trikset og kroppen er også blitt 30 år eldre – og ganske mye stivere. Men det gikk helt fint – det var akkurat som å sykle, forteller han.

Thomas legger lattermildt til at de gamle skiene hans knakk på første forsøk. De hadde tålt alderen betraktelig dårligere enn ham.

Også i reklamebransjen er de opptatt av gjenbruk, så Solo-reklamen har rullet over skjermene før påske i flere år.

Kanskje får vi se ham igjen i 2023? Ble du interessert, trenger du ikke å vente helt til påske – reklamen kan søkes opp 24/7 på internett!

Denne saken er hentet fra sidene til Oslo Handelsstands forening.

Powered by Labrador CMS