Recharge har åpnet 40 nye lynladere rundt om i Oslo hittil i år.
Recharge har åpnet 40 nye lynladere rundt om i Oslo hittil i år.

Nå er 40 nye lynladere for elbil åpnet ulike steder i byen

Så langt i år har ladeselskapet Rechrage åpnet til sammen 40 nye lynladere i Oslo: Ved McDonald’s Alna, Esso Tveita, Esso Hellerudveien, Esso Alna, Esso Sogn, Shell Mortensrud og på Filipstadkaia.

Publisert

Med de 40 nye lynladerne rundt om i Oslo, setter ladeselskapet Recharge «personlig rekord» for utbygging nasjonalt i første halvår med 172 nye lynladere installert rundt omkring i Norge.

— Med det enorme elbilsalget nå, er det viktig å få bygget så mange nye ladestasjoner som mulig. Vi fokuserer særlig på å bygge lading der behovet er størst, og da er så klart Oslo veldig viktig, sier næringspolitisk leder Stian Mathisen, næringspolitisk leder i Recharge, i en pressemelding.

Ønsker seg et hurtigspor

Omtrent 80 prosent av bilene som selges i Norge er hel-elektriske. Det skaper et behov for mange nye ladestasjoner langs veiene. Ved årsskiftet var det omtrent 114 elbiler per hurtiglader, året før var det 106, ifølge Recharge.

— Vi står på og bygger så mye vi får tillatelse til, med det kan ta måneder og i noen tilfeller over et år før vi i det hele tatt tildeles en saksbehandler. Her kan politikerne med et enkelt grep sikre mye raskere utbygging ved å be nettselskap og kommuner opprette et hurtigspor for behandling av søknader om bygging av ladestasjoner, sier Mathisen.

Kunne bygget 600 stasjoner i år

I over ti år har ladeselskapet Recharge bygget og driftet ladestasjoner for norske elbilister. I 2012 var de først med å bygge hurtigladekorridorer mellom de største norske byene og i 2018 åpnet de Norges første lynladestasjon.

Recharge anslår at de med raskere saksbehandlingstider kunne bygget over 600 ladestasjoner i år.

Recharge skriver at de setter pris på Enova-støtten på til sammen 100 millioner kroner til bygging av 70 ladepunkter i spredtbygde strøk, men håper politikerne ser verdien i å opprette et hurtigspor for saksbehandling i tillegg.

— Kostnaden er minimal, men resultatet ville vært mange flere nye ladestasjoner enn det Enova-utbyggingen gir, sier Mathisen i pressemeldingen.

Recharge drifter mer enn 3800 ladepunkter i Norge, Finland og Sverige.

Powered by Labrador CMS