Formel E
Racerbiler i fra formel E Championship i Hong Kong. Foto: Andrew Ferraro / LAT / Formula E

Oslo kommune sier nei takk til formel E i Oslo

Det internasjonale mesterskapet for elektriske formelbiler har blitt populært de siste årene. Oslo kunne vært arrangør for billøpet som inkluderer Audi, Jaguar, Mercedes, BMW og Porsche.

Kongelig Norsk Automobilklub har i lang tid jobbet med å få et løp i Formel E til Oslo. Men Oslo kommune sier nei takk til å være vertskap for det elektriske bilmesterskapet.

– Jeg er ikke kritisk til at de lander på at det er for ressurskrevende å være vertskapsby. Det er forståelig, selv om vi selvsagt gjerne skulle sett at det ble arrangert et løp i Formel E i Oslo, sier generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub, Børre Skiaker.

Mesterskap for elektriske formelbiler

Formel E, eller ABB FIA Formula E Championship, som mesterskapet offisielt heter, er et internasjonalt mesterskap for elektriske formelbiler. Mesterskapet startet i 2014 og har blitt enormt populært blant bilfabrikker som Renault, Audi, Jaguar, Mercedes, BMW, Nissan, Porsche og DS. Disse er enten inne med team eller har offentliggjort planer om å delta i nær fremtid.

Blant teamsjefer og eiere finner vi kjente navn som Leonardo di Caprio, Sir Richard Branson, Alain Prost og Michael Andretti. Flere tidligere Formel 1-førere som Nelson Piquet Jr., Sebastien Buemi, Nick Heidfeld og Lucas di Grassi er med.

Formel E kjøres utelukkende på bybaner i kjente verdensmetropoler som New York, Paris, Hong Kong, Santiago, Marrakech og London.

Krever for store ressurser

Kongelig Norsk Automobilklub har vært blant pådriverne for å få til et løp i Oslo og har hatt møter med både arrangørene av Formel E, norske departementer og ulike organisasjoner.

– Elbilforeningen har støttet og deltatt i flere møter sammen med Kongelig Norsk Automobilklub. Vi har møtt beslutningstakere i Oslo Kommune og mente tiden var inne for en avgjørende formell beslutning om at Oslo kunne være vertskapsby for Formel E, forteller Skiaker i en pressemelding.

«Oslo kommune er positiv til arrangementer som bidrar til økt byliv og som har fokus på elektriske kjøretøyer som er i tråd med Oslo kommunes klima- og miljøstrategi. Et eventuelt Formel E Championship Race i Oslo vil imidlertid kreve store ressurser både i forhold til opparbeiding og tilrettelegging av infrastruktur, i tillegg til betydelige økonomiske ressurser relatert til vertskapsrollen. Det er derfor ikke aktuelt for Oslo kommune å være vertskapsby,» skriver byrådsavdeling for kultur, idrett og frivillighet til KNA.

I fjor kom det frem rapporter om at løpet i Montreal sommeren 2017 kostet rundt 150 millioner norske kroner å arrangere.

Verdens uoffisielle elbilhovedstad

Bakgrunnen for at Kongelig Norsk Automobilklub har jobbet med å få et Formel E-løp til Oslo var for å skape god Norgesreklame og for å vise frem verdens uoffisielle elbilhovedstad, miljøhovedstaden Oslo, ifølge Skiaker.

– Norge er i verdensklasse når det gjelder å få folk til å kjøpe elbiler. Det er bra, men det er viktig at det ikke stopper der. Vi hadde håpet et løp i Formel E kunne satt elbilteknologi enda mer på agendaen i Norge. Norge trenger utvikling og innlandsproduksjon til det internasjonale kommersielle markedet, mener Skiaker.

Elbilindustri i Norge

Han viser til Teslas satsing på både bil- og batteriproduksjon i USA, Asias ekspansive satsing på produksjon av elbiler og Nederland som satser på montering av Tesla.

– Norge gjorde et godt forsøk med elbilen Think for noen år siden, men timingen var ikke riktig. Vi i KNA etterlyser hva norsk næringsliv i samarbeid med staten, kan gjøre for å skape kommersiell virksomhet i forlengelsen av den norske elbilsuksessen. Skal vi bare være forbrukerne som kjøper av andre eller kan vi få til en innlandsindustri rundt elbiler i Norge også? spør Skiaker.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer