Havnearbeiderne har fått tilbake noe jobb på ferjeterminalen på Vippetangen. Nå håper Tommy Torgersen at de skal få mer i tiden framover. Foto: Christian Boger

Havnearbeiderne: — Oslo havn har ført en skitten kampanje for å fjerne oss fra havna

I to år har havnearbeiderne i Oslo kjempet for å få tilbake retten til sine egne jobber. Konflikten har vært hard og skitten.

1. februar 2015. Containerbåten ligger klar til lossing ved containerhavna på Sjursøya, men lossinga lar vente på seg. Havnearbeiderne, som vanligvis tar seg av lasting og lossing, er fraværende.

Den tyrkiske havneoperatøren Yilport har denne dagen tatt over driften av containerterminalen og har sagt opp tariffavtalen med havnearbeiderne. De ønsker å bruke egne og innleide arbeidere til jobben havnearbeiderne tidligere utførte.

Dermed har de brutt en tariffavtale og satt havnearbeiderne på gata.

Konflikter siden 2010

Utestengelsen kom ikke som «lyn fra klar himmel» på havnearbeiderne. De hadde allerede følt seg motarbeidet i lang tid, men sjokket og raseriet var likevel stort.

— Vi så tendenser til at Oslo Havn og havnestyret begynte å motarbeide oss allerede i 2010/11 og vi skjønte at det foregikk noe vi ikke likte i kulissene, forteller leder for havnearbeiderne, Tommy Torgersen til VårtOslo.

Ikke lenge etter kom avsløringen. Det viste seg at Oslo Havn og havnestyret, ledet av Bernt Stilluf Karlsen, hadde planlagt helt siden 2012 å kvitte seg med de organiserte havnearbeiderne.

— Offentliggjøringen av den hemmelige planen var det som fikk oss til å virkelig skjønne at det var fare på ferde. Etterpå var det vanskelig å ha noen tillit til Oslo Havn og havnestyret, sier Tommy Torgersen, leder av Oslo bryggearbeideres forening.

En rekke ganger under konflikten har havnearbeiderne blokkert inn- og utkjøringen til containerhavna på Sjursøya. Foto: Christian Boger
En rekke ganger under konflikten har havnearbeiderne blokkert inn- og utkjøringen til containerhavna på Sjursøya. Foto: Christian Boger

Et nytt skudd for baugen

Forsommerlufta ligger over hovedstadens sjøside en sen maidag i 2015. Dagens gjøremål går sin gang i gater og til sjøs, men noe mangler. I slutten av mai blir lasse- og lossekontoret, som styrer arbeidet i havna, slått konkurs. Uten dette står havnearbeiderne nærmest uten arbeid, og de er i tillegg utestengt fra områdene i havna med internasjonal sikkerhetsklarering.

Beslutningen om konkurs ble tatt av kontorets styre med tre mot to stemmer. Arbeidsgiverens tre representanter stemte for. Arbeidstakernes to stemte imot.

— Det å slå lasse- og lossekontoret konkurs var nok et steg i retning av å kvitte seg med oss havnearbeidere. Det var en del av råkjøret vi har blitt utsatt for i flere år fra arbeidsgiversiden, mener Torgersen.

— Urettferdig behandla og tråkka på

2016 har blitt til 2017. Januar-tåka ligger rå og lett over Vippetangen.

Inne i varmen fyller lederen for Oslo Bryggearbeideres Forening ut papirer til NAV. Den siste tidens utvikling i havnearbeidersaken begynner å sette sine spor. Den nylige dommen fra Høyesterett i favør av arbeidsgiverne og EØS framfor havnearbeiderne, gjør framtiden for Torgersen og hans kolleger mer usikker enn noen gang. Til tross for nederlaget, er det en fortsatt kamplysten og positiv klubbformann som møter VårtOslo denne formiddagen.

— Vi har blitt så urettferdig behandla og tråkka på gjennom de siste åra at jeg nesten ikke har ord. Dette har vært en hard og skitten kampanje for å få oss fjerna både fra Oslo havn og andre havner rundt om i landet, sier Torgersen.

— Det er klart at det har vært hardt å stå i denne kampen, men jeg har aldri hatt noe ønske om å gi meg. Til det er denne kampen alt for viktig, mener han.

Rammer hele familier

Da Yilport overtok driften av containerhavna på Sjursøya i 2015, talte Torgersen og hans kolleger 36 mann. I dag er tallet nede i 22. Noen har tatt AFP-pensjon, og noen har funnet seg andre jobber.

— Det er ikke bare oss havnearbeidere som blir rammet av den kampanjen vi har opplevd. Her er det hele familier med hus, hytte og bil som blir rammet. Det er mange som har vært langt nede, forteller han.

Sterkt samhold og kameratskap

Samholdet og kameratskapet blant havnearbeiderne, det at man har gjort det man kan for å ta vare på hverandre i en vanskelig situasjon, har ifølge Torgersen vært svært viktig.

— I den rollen jeg har spilt, er det veldig godt å høre at gutta mener jeg har gjort en god jobb. Det er fantastisk å ikke oppleve en kritisk røst. Det er så absolutt med på å gi meg lysten til å fortsette.

Kampen vil fortsette

De siste årene har sett havnearbeiderne i Oslo ta i bruk hele registeret av mulige aksjonsformer: blokader, protestmarsjer, massemønstringer og løpeseddelaksjoner. Den nylig avsagte dommen fra Høyesterett har satt en effektiv stopper for bruken av blokade, ifølge Torgersen.

— Vi lar oss ikke stoppe av Høyesterett. Vi satser på nye aksjoner inn mot stortingsvalget til høsten, forteller han.

Politikerne kan få se mer til Oslos havnearbeidere før valget i 2017. Her konfronmteres daværende samferdselsbyråd, Guri Melbye, foran lokalvalget i 2015. Foto: Christian Boger
Politikerne kan få se mer til Oslos havnearbeidere før valget i 2017. Her konfronteres daværende samferdselsbyråd, Guri Melby, foran lokalvalget i 2015. Foto: Christian Boger

— Vi var veldig fornøyde med havnearbeidermarsjene vi hadde før lokalvalget i 2015 og føler vi fikk vist lokalpolitikerne hva vi mente. Kanskje det er en idé å samle flere fagforeninger for en lignende marsj til kamp mot EØS-avtalen i forkant av høstens valg, funderer han.

— Media har ikke sluppet oss til

Den sindige havnearbeideren, som daglig pendler fra Ørje ved Halden, er oppgitt over mediedekningen havnearbeiderkonflikten har fått i mediene. Han mener media, med noen ytterst få unntak, kun har fortalt historien fra arbeidsgivers side og dermed automatisk tatt side i konflikten.

— Det har vært utrolig frustrerende ikke å komme til orde. Dermed har vi ikke fått presentert våre synspunkter på det som skjer og heller ikke kunnet informere mannen i gata om hva denne konflikten egentlig går ut på. Det betyr at det har blitt klart vanskeligere å vinne støtte i vår kamp for en trygg og sikker arbeidsplass, mener Torgersen.

En framtid på markedets premisser

Med en framtid mer usikker enn noen gang, må også havnearbeiderne tilpasse seg den nye situasjonen. I Oslo er de godt i gang med å etablere sitt eget lasse- og lossekontor. Når de ikke lengre kan lene seg på den gamle fortrinnsretten, må de konkurrere på samme vilkår som alle andre aktører i havna.

— Vi har nå sendt ut tilbud på våre tjenester til alle aktører i havna. Foreløpig har vi egentlig bare fått én tilbakemelding, fra Seafront, sier Torgersen.

Leder for havnearbeiderne i Oslo, Tommy Torgersen mener de har blitt usakelig uthengt og tråkka på i flere år. Foto: Christian Boger
Leder for havnearbeiderne i Oslo, Tommy Torgersen mener de har blitt usaklig uthengt og tråkka på i flere år. Foto: Christian Boger

Ikke bråkmakere

— Mottagelsen fra Seafront har vært fantastisk, og den viser hvor galt bildet av havnekonflikten har vært. Etter møtet fortalte sjefen deres at han fikk endret sitt inntrykk av oss, fra bråkmakere til høyt kvalifiserte havnearbeidere de kunne stole på.

Torgersen håper nå at det nye havnestyret og snart ny havnesjef kan bidra til å øke oppdragsmengden.

— Vi er på ingen måte vanskelige og vonbrotne. Er brukerne av havna interessert i å benytte seg av våre tjenester, skal vi ikke være vanskelige å forhandle med, sier han.

Oslo havns representanter har ingen kommentarer til saken.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer