selvkjørende_elbuss
Landets største elbussflåte er under utrulling. Ruter tester også ut selvkjørende elbusser. Foto: Redink

– Oslo er blitt verdens fremste testlaboratorium for elektrisk transport

Oslo er ikke bare verdens elbilhovedstad, men også et testlaboratorium for klimateknologi i hele transportsektoren. Det er en av grunnene til at EU kåret Oslo til europeisk miljøhovedstad i 2019.

Anita Lindahl Trosdahl
Anita Lindahl Trosdahl er prosjektleder Oslo europeisk miljøhovedstad 2019.

Det foregår en stille bussrevolusjon i norske byer. Flere og flere bytter ut dieselbussene med elbusser. I Oslo skal alle bussene være utslippsfrie innen 2028.

Kollektivselskapet Ruter tester selvkjørende elektriske busser fra Rådhusplassen til Vippetangen. Landets største elbussflåte er under utrulling og fergene elektrifiseres. Vi skaper et marked for elektriske anleggsmaskiner på byggeplasser.

Fra gartnerne på gravlundene til hjemmetjenesten i bydelene – elsykkelen tar over for fossilbiler når kommunens ansatte skal fra A til B. Vi bidrar til å teste og bygge ut nye lademåter, som verdens første trådløse ladepunkt for taxier. For å nevne noe.

Næringslivet går samme vei. Lastesykler frakter varer fra logistikkselskapenes knutepunkter og ut til kunder. Rørleggerne og snekkerne har byttet dieselbilen med elektriske varebiler. For ikke å snakke om alle syklende som får Oslo til å se litt ut som København i rushtiden.

Oslo er et testlaboratorium

Internasjonale delegasjoner og journalister valfarter nå til Oslo for å se på all denne elektriske aktiviteten. En av oppgavene vi har fått som europeisk miljøhovedstad er nettopp å være en rollemodell og vise frem våre løsninger.

Oslo er nemlig liten nok til å være et testlaboratorium for nye løsninger, og stor nok til at de kan oppskaleres til større byer. Og ingenting fenger som det elektriske Oslo.

Vi var tidlig ute

At vi har verdens kanskje mest fremoverlente elektriske mobilitetssatsing, har vi fått til fordi både folk og næringsliv omfavner de nye løsningene. Det har vi fått til fordi byen gjennom flere tiår har hatt ambisiøse politikere i Rådhuset.

Ofte har de vært forut for sin tid. Ta bare T-banen. Allerede på i 1966 rullet den første T-banen fra sentrum og ut til drabantbyene i øst, lenge før byen var stor nok til å trenge det. I dag er T-banen ryggraden i Oslos stadig større elektriske transportsystem.

Men elektrisk mobilitet er faktisk enda eldre. Allerede for 125 år siden fikk Oslo sine først elektriske trikker. Og trikken er fortsatt en viktig brikke i fremtidens byreise. I 2013 satte Oslo i gang et trikkeprogram som skal doble kapasiteten. 87 nye og topp moderne trikker skal på plass innen 2024.

Vi skal inspirere andre

Innen ungene som nettopp begynte på skolen blir russ, skal Oslo bli verdens første hovedstad med null utslipp.

To tredjedeler av alle utslipp i Oslo kommer fra transport. Måten vi har beveget oss på de siste tiårene har gitt dårlig luft og mye støy. I tillegg er det flere folk og mindre plass i byen. Derfor må vi finne måter å bevege oss smartere på, samtidig som vi opprettholder bevegelsesfriheten vi er blitt vant til. Det er mulig. Vi har faktisk mange av løsningene, vi må bare ta dem i bruk.

Folk flest er opptatt av å komme seg fra A til B – raskt, effektivt, behagelig og når de vil. Oslos mål er å klare å tilby dette, med null utslipp. Oslo skal være i front, vise at endring er mulig og inspirere andre. Det er faktisk en av hovedoppgavene våre som europeisk miljøhovedstad.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer