Jim Totland vant førsteprisen i klassen naturvitenskap og teknologi. Foto: Thomas Keilman, Forskningsrådet

Oslo by Steinerskole gjorde det skarpt i Unge forskere-konkurranse

Jim Totland (19) vant førsteprisen i Unge forskere-konkurransen. Totland er elev ved Oslo by Steinerskole og skrev om effekten av luftmotstand på bevegelsen til ei kule.

Publisert

Om oppgaven til Totland sier juryen følgende: «Juryen er imponert over et grundig, velskrevet og mangfoldig arbeid. Kandidaten demonstrerer fysikkforståelse, analytiske regneferdigheter og programmering av numeriske løsninger på høyt nivå».

I tillegg til 1. plass og pengepremie på 10.000, vant han en spesialpris; deltakelse ved «Stockholm International Youth Science Seminar» i forbindelse med Nobelpris-utdelingene i Stockholm.

Skrev om krigsseilerne

Flere elever fra Oslo by Steinerskole gjorde det sterkt i konkurransen.

Juni Haugan Holden: 1. pris humanistiske fag, med oppgaven «Nok løfter, taler og medaljer! Om Norske krigsseileres etterkrigstid».

Jim Totland: 1. pris naturvitenskap og teknologi, med oppgaven «Luftmotstand».

Emil Wieringa Hildebrand: 2. pris humanistiske fag, med oppgaven «Høyrepopulismens rolle i Ungarns illiberale demokrati.»

Valentin Cyrus Grip: 2. pris humanistiske fag «Paradise Lost – Angst & arvesynd.»

I alt fire elever fra Oslo by Steinerskole oppnådde topplasseringer i Unge forskere-konkurransen. Foto: Oslo by Steinerskole

Skole uten eksamen

– Vi knytter gjerne prisene opp mot debatten om eksamensfrihet. Trass i at elevene på Steinerskolen ikke leser til eksamen, men i stedet gjennomfører en avsluttende oppgave, gjør Steinerskolen det skarpt i Unge forskere-konkurransen. Det viser at skole holder et høyt faglig nivå, selv om elevene ikke har eksamen som vurderingsform. Vi er veldig stolte på vegne av elevene våre, sier rektor ved Oslo by Steinerskole, Bernard G. A. Daub.

Bernard G. A. Daub er en stolt rektor ved Oslo by Steinerskole.

Pengepremier og reisestipend

Konkurransen Unge forskere arrangeres av Forskningsrådet for elever i ungdoms- og videregående skole. Målet er å øke interessen for vitenskap og forskning blant skoleelever mellom 13 og 20 år. Det konkurreres i to klasser, en naturvitenskapelig og en humanistisk klasse. I tillegg er det en egen klasse for ungdomsskolen.

Prisvinnerne får pengepremier og reisestipender til steder som Phoenix, London, Beijing, med flere. Konkurransen hadde i år 141 deltakere og 21 prosjekter kom til finalen.

Powered by Labrador CMS