Redaktør Vegard Velle og prosjektleder Oda Guleng synes det er skikkelig stas etter å ha gått live med Oslopodden.Foto: Roger Malmstein
VårtOslo vil fylle podkast-tomrommet i Oslo
Endelig kommer en podkast som forteller om det som skjer i Oslo. Oslopodden vil gå bak de dramatiske nyhetene og vise frem de kule menneskene og sterke historiene som fargelegger hovedstaden.
Det er oss i lokalavisen VårtOslo som satser på å nå ut til nye mediebrukere med podkasten Oslopodden.
Hver uke dykker redaktør Vegard Velle og journalist Oda Guleng dypere inn i én aktuell nyhetssak som har preget byen den siste uka. Vertene inviterer gjester som hjelper folk med å holde seg informert og få en dypere forståelse av nyhetsbildet i Oslo.
– Hensikten med Oslopodden er å gjøre folk klokere på nabolaget sitt og på byen ellers, altså utviklingstrekk som kan påvirke folks liv i hverdagen og fremtidsplanene deres. Målet vårt er å gi folk et større eierskap til nærmiljøet sitt, sier Vegard Velle, redaktør i VårtOslo.
Annonse
Ifølge Den store podrapporten for 2023 har 46 prosent av befolkningen lyttet til podkast det siste året. Men i Oslo er tallet en god del høyere. Her lytter hele 55 prosent av befolkningen til podkast.
Og to av ti podkastlyttere startet å lytte det siste året. Det betyr at podkast er et medium som sprer seg til stadig flere.
VårtOslo gir seg ikke med Oslopodden. I løpet av høsten vil lokalavisen lansere hele fire podkaster. Hva disse skal handle om, er foreløpig hemmelig. Men vertene gleder seg enormt.
– Det er sjukt gøy at vi endelig kan slippe første episode av Oslopodden! Vi har lagt masse arbeid i det her de siste månedene, og det er helt sprøtt å se det gå fra en idé på papiret til å faktisk ligge ute på podkast-appene slik at Oslo-folket kan høre! sier Oda Guleng, journalist og prosjektleder for VårtOslos podkastsatsing.
– Dette er jo en podkast om Oslo, og jeg håper de som er like glad i byen som det vi er, vil høre på og bruke den for å holde seg oppdatert på hva som skjer i byen!
Har kostet mange timers arbeid
– For en mindre og konsernfri aktør som VårtOslo koster det både mye tankevirksomhet og mange timer med ekstraarbeid å innovere og utvikle innhold på en ny plattform. Men vi ser et stort behov for å nå yngre aldersgrupper med vår journalistikk, sier Vegard Velle.
I det større bildet vil en slik satsning også være med på å styrke mediemangfoldet, siden podkast-mediet appellerer til unge voksne. De siste tallene på lytting viser at unge mellom 20-29 utgjør den nest største lyttergruppen på podkast. Det siste året har aldersgruppen blitt forbigått av 30-39-åringene.
– Vi tror at vi gjennom podkast-satsningen kan nå grupper som vi i dag ikke har kontakt med, og på sikt gjøre dem kjent også med journalistikken i lokalavisa. En vellykket omstilling til å nå yngre målgrupper er en forutsetning for at lokalavisen skal lykkes videre, tror Velle.