Artikkelforfatterne mener rederiene ikke gjør nok for miljøet. Foto: Jan Petter Lynau / Creative commons

Til neste år kan danskebåten slutte å spy ut skipseksos

Publisert

Oslo havn og fergerederiene har fått kritikk for ikke å benytte seg av landstrøm. Nå varsler miljøsjef i Oslo havn et flunkende nytt landstrømanlegg i 2018.

Den siste uka har fergene og Oslo havn blitt kritisert for å være lite miljøvennlige. Heidi Neilson i Oslo Havn KF er nå glad for at et nytt anlegg er på vei.

— Nå skal vi bygge et fremtidsrettet landstrømsanlegg for utenlandsfergene på Vippetangen som etter planen skal stå ferdig i 2018, i god dialog og i samarbeid med både kunder og marked, forteller Neilson til VårtOslo.

Har tro på at rederiene vil ta i bruk anlegget

Enova, som har gitt tilskudd til utbyggingen, har satt tidsfristen for ferdigstillelse av anlegget til neste år.

Nielson har god tro på at de vil få en dialog med rederiene, både for at de skal ta i bruk det nye landstrømanlegget når deres ferger er klare for det, og for å få dem til å investere i moderne og miljøvennlige skip på rutene til Oslo i framtiden.

Miljøsjef i Oslo Havn KF, Heidi Neilson, jobber for landstrømanlegg på Vippetangen i løpet av 2018. Foto: Oslo havn

— Landstrøm er ikke den eneste løsningen

Neilson er klar på at utvikling av landstrømanlegg er en viktig faktor når det gjelder å begrense klimautslippene fra fergetrafikken, men mener at dette ikke er den eneste løsningen på problemene.

— DFDS valgte allerede i 2007 å installere katalysator på sine skip, som reduserer 80 prosent av nitrogenoksid-utslippene, som er den største utfordringen knyttet til lokale luftutslipp i byen. Dagens danskebåter er noen år gamle, men gammelt er ikke nødvendigvis det samme som skittent, sier hun.

Neilson sier og at for å redusere luftforurensningen i byen, er det viktig å sikre at mer gods kommer sjøvegen til Oslo.

Hun forteller at man med dagens trafikkvolum på seks millioner tonn gods i året over Oslo havn reduseres CO2-utslippene med over 200.000 tonn i året, i motsetning til om godset skulle ha kommet landeveien med lastebil.

— Nullutslipsmålet er viktig

Miljødirektøren roser byrådets mål om å bli en nullutslippsby. Hun mener dette er med på å sørge for at alle aktører, både i havna og andre steder, vil gjøre sitt for at en sammen kan oppnå de vedtatte planene.

— Det er bra at Oslo by er tydelig på sine forventninger om nullutslipp på sikt. Det gjør at Oslo havn, som en viktig del av byen, i samarbeid med våre kunder jobber for å finne miljøeffektive løsninger som kan bidra til at byen når sine miljømål.

Powered by Labrador CMS