21-bussen
21-bussen er blant de bussene som fremover vil slippe ut mindre avgasser og svevestøv. Foto: Unibuss

Nye busser på biodiesel skal gjøre underverker for Oslo-luften

Unibuss setter nå 110 utslippsgjerrige busser i trafikk. Linjene de skal kjøre på står for 40 prosent av bussreisene i hovedstaden.

På søndag satte Unibuss 80 nye leddbusser i drift på de tungt trafikkerte linjene 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Oslo. De nye bussene er av merket Solaris Urbino og er bygget med den nyeste motorteknologien som finnes på markedet, ifølge en pressemelding.

Nytt eksossystem gir stor miljøgevinst

Busselskapet har også bygget om 30 Man-busser fra 2012. Dette ble gjort av to mekanikere som skrudde eksospotter for harde livet på verkstedet på Alnabru for et par måneder siden. Kort fortalt byttet de ut den delen av eksossystemet som styrer avgassrenseprosessen med et mer effektivt system.

Bussdeponiet på Alnabru
Bussdeponiet på Alnabru. Foto: Ruter

Hensikten var å gi motoren en mer optimal forbrennings- og avgassrenseprosess. Noe som gir lavere utslipp av farlige gasser som nitrogenoksid (NOx) og svevestøv.

– Sjåførene og passasjerene vil ikke merke stor forskjell, men Oslo-luften blir mye renere. Vi får en relativt stor miljøgevinst til en relativt billig penge, sier teknisk direktør Frank Reichel i Unibuss.

90 prosent lavere utslipp

FAKTA

Bussene går på følgende ruter i Oslo:

  • 20 Skøyen stasjon – Galgeberg
  • 21 Tjuvholmen – Helsfyr T
  • 28 Fornebu vest – Helsfyr T
  • 34 Tåsen – Ekeberg hageby
  • 37 Nydalen T – Helsfyr T
  • 54 Kjelsås – Tjuvholmen
  • En rekke nattbusslinjer

De 30 bussene har nå blitt testet i omtrent én måned. Resultatet er slående: Utslippene av NOx har gått ned med over 90 prosent, ifølge et sanntidssystem montert på bussene. Systemet viser hvor bussene er til enhver tid, gir kontinuerlige oppdateringer om hvor mye de slipper ut og hvor i Oslo utslippene skjer.

I en studie fra Transportøkonomisk institutt kommer det fram at busser med Euro 6-teknologi slipper ut 0,21 gram NOx per kilometer, sammenlignet med 6,65 gram fra Euro 5-motorer. I samme studie kommer det også fram at personbiler med dieselmotor slipper ut mer NOx enn Euro 6-busser.

Kjører på biodiesel

De 110 bussene som ble satt i trafikk denne helgen kjører også på biodiesel (HVO), som gir stor CO2-reduksjon sammenlignet med konvensjonelt drivstoff.

Øystein Svendsen
– Vi er stolte over at kundene får lengre og mer miljøvennlige busser samt flere avganger, sier administrerende direktør Øystein Svendsen. Foto: Ruter

HVO er en forkortelse for hydrogenert vegetabilsk olje, og kan framstilles fra vegetabilske oljer og animalsk fett og avfall. Under prosesseringen tilføres hydrogen.

– Vi er stolte over at kundene både får lengre og mer miljøvennlige busser samt flere avganger, særlig på tidlig morgen og sen kveld, sier administrerende direktør Øystein Svendsen.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer