Toginteresserte Jeppe Steigner (2) tok seg god tid da Teknisk museum åpnet en stor og innholdsrik modelljernbane. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ny modelljernbane åpnet på Teknisk museum. 34 år etter at den forrige banen ble skrotet
Da Teknisk museum flyttet fra Etterstad til Kjelsås i 1986 ble aldri modelljernbanen med på flyttelasset. Men nå er en ny modelljernbane endelig på plass.
— Et Teknisk museum må ha en skikkelig modelljernbane, sier Frode Meinich, direktør på Teknisk museum.
Godt voksne Oslo-folk husker modelljernbanen som sto i museumslokalene i Fyrstikkalléen på Etterstad frem til 1986. Ingen kan si helt sikkert hvorfor den aldri ble med på flyttelasset til Kjelsås for 34 år siden.
Muligens var den gamle modelljernbanen for skjør og i for dårlig stand. Men vognsettene, som er igjen, blir å se i en egen monter etter hvert.
Annonse
— I dag skjer det meste på skjerm, og det er en glede å kunne tilby opplevelse for flere generasjoner, der man kan samle seg rundt noe stort som faktisk beveger seg og kan betraktes fra mange vinkler, sier direktør Frode Meinich.
Modelljernbanen er bygget av Horten modelljernbaneklubb og blir en permanent del av utstillingen ved Teknisk museum. Modelljernbaneklubben bygget opprinnelig anlagt for Horten bilmuseum og ble ferdig i 2003.
Nå har banen fått et ansiktsløft før den fra i dag kan oppleves på Teknisk museum. En av de opprinnelige modelljernbanebyggerne fra 2003 har også gitt gode råd og bistand i prosessen.
Modelljernbanen, som ble åpnet lørdag, har fire tog som kan kjøre samtidig med ulikt antall vogner. Det skjer noe hele tiden når banen går, så det gjelder å følge med på alle tog og biler som beveger seg.
Ryktet internt på museet går også om at teknikerne på museet tar sikte på å overraske publikum med små historier, står det i pressemeldingen fra Teknisk museum.
Togsettene på banen kjøres til faste tider og dersom man ikke har anledning til å besøke museet, kan man følge med via nettsidene og Facebook-siden til Teknisk museum.